Kan ik mijn intel core i3 overclocken? Zo ja, hoe doe ik dat? Zijn er nadelen als ik hem overclock?

Ik wil mijn processor gaan overclocken van 1.80 ghz naar 2.4 ghz... Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt! ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik raad je af om te overklokken. Naast het feit dat je veel fout kunt doen moet je ook rekening houden met de warmt en stroom toevoer. Als je dit op je laptopje wilt doen hoef je er niet eens een gooi naar te doen. En als je een Desktop hebt met een I3 denk ik niet dat je een goede CPU koeller hebt (ja dat standaard ding van intel -_-'' ). Kortom je moet eerst kijken naar je koelen (als deze standaard is ga dan eerst een andere koeler halen). Daarna moet je ook even kijken aan naar de PSU. Levert die wel voldoende Watt ?
Daarna kun je eens kijken naar het overklokken. Maar ik denk dat we dan nog wel een aantal dagen verder zijn.

Antwoorden (1)

Of dat kan of niet ligt meer aan het type moederbord en Bios en in combinatie van een goede en betrouwbare koeler.
Ondersteund jou bord dit dan kan het inderdaad, zo niet dan houd het domweg op.

Overklokken kan op diverse manieren.
Maar kent wel beperkingen.
Niet elk systeem ( ongeacht wat voor type cpu je hebt ) kan dit aan.
Immers voor dergelijke instellingen zal je in het bios moeten zijn, en niet elke bios ondersteund dit.
Daarnaast moet je ook nog een bepaalde theoretische kennis in huis hebben ten aanzien van de multiplier e.d.
Zomaar je klok omhoog te schroeven gaat dus niet zomaar op.
Zeker niet met de stap die jij noemt, "eventjes" 600 mhz omhoogschroeven.
Dat gaat je in de verste verte niet lukken, zelfs niet met een extra zware koeling.

http://www.techzine.nl/tweaks/333/processor-overklokken.html