Weet iemand een besturings systeem voor de NAS? (geen FreeNAS, is niet handig om mee te werken)

Ik wil zelf een nas maken met de volgende hardware:

Behuizing: Cooler Maser Elite 120 Advanced
Moederbord: ASRock H81M-ITX
Voeding: Corsair VS350 350W
Processor: Intel Pentium G3220 (Volgens mij met Hashwell?)
geheugen: Corsair Vengeance 4GB DDR3
SSD: Sandisk SSD 64GB
HDD: Western Digital Caviar Green 3TB

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
gvrox
10 jaar geleden
Is dat niet wat overkill als je alleen een NAS er van wil maken ? Ik ken FreeNAS niet, maar waarom is het niet handig ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet er heel veel voor configureren en het is niet echt grafisch (dus niet makkelijk om mee te werken)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@joal11, FreeNAS is wel grafisch via je webbrowser te bedienen.

Antwoorden (3)

Het enige antwoord dat in aanmerking komt is Linux. Linux bevat alle functionaliteit om een NAS mee te maken. In feite is FReeNas een uitgeklede Linux distro met alleen de nodige zaken voor een NAS. En het kost ook nog een keer niets.
escape
10 jaar geleden
Windows home server werkt ook goed maar dat kost dan weer geld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is weer geen echt NAS-besturingssysteem.
Ik heb ervaring met veel NAS-besturingssystemen. Zelf vond ik de oude FreeNAS 7 veel fijner werken dan FreeNAS 8. Als alternatief kan ik OpenMediaVault ook wel aanbevelen, net als Openfilter, en NAS4Free, wat heel erg lijkt op FreeNAS 7, maar wat nog steeds ontwikkeld wordt. FreeNAS 0.7 vind ik toch het fijnste werken, maar NAS4Free heb ik nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt zo erg op FreeNAS 7, dat ik toch NAS4Free de beste vindt.