Network News Transfer Protocol (kortweg: NNTP) is het protocol dat gebruikt wordt voor de verspreiding van berichten in Usenet-nieuwsgroepen via nieuwsservers. Daartoe wordt gebruikgemaakt van het TCP/IP-protocol, dat ook door het wereldwijde web wordt gebruikt.

Om dit alles in goede banen te leiden, wordt er gebruikgemaakt van het Network News Transfer Protocol. Er zijn 2 varianten van het NNTP-protocol. De eerste variant beschrijft hoe de verschillende servers boodschappen uitwisselen, de tweede hoe de communicatie tussen een server en een client gebeurt.
SimonV
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

NNTP (Network News Transfer Protocol):NNTP (Network News Transfer Protocol) is de belangrijkste protocol gebruikt door de computer clients en servers voor het beheer van de noten geplaatst op Usenet nieuwsgroep s. NNTP vervangen de originele Usenet protocol, UNIX naar UNIX Copy Protocol ( UUCP ) enige tijd geleden.
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
NNTP (Network News Transfer Protocol) is the predominant protocol used by computer clients and servers for managing the notes posted on Usenet newsgroups. NNTP replaced the original Usenet protocol, UNIX-to-UNIX Copy Protocol (UUCP) some time ago. NNTP servers manage the global network of collected Usenet newsgroups and include the server at your Internet access provider. An NNTP client is included as part of a Netscape, Internet Explorer, Opera, or other Web browser or you may use a separate client program called a newsreader.