maakt een water gekoelde pc veel lawaai?

Maakt het veel lawaai ten opzichte van een ventilator en waar kan je dit voordelig kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
4.1K

Antwoorden (2)

Watergekoelde systemen zijn geluidsarmer, omdat rondcirculerend water geen geluid maakt. Waterkoeling is echter niet geruisloos; in plaats van een ventilator om de lucht te verplaatsen wordt bij waterkoeling gebruik gemaakt van een pompje om het water te verplaatsen. Een dergelijk pompje produceert echter wel veel minder geluid dan een ventilator.
10 jaar geleden
Een watergekoelde PC kan veel lawaai maken, maar ook heel geluidsarm zijn. Het water leidt de warmte weg van de processor, maar die warmte moet ook ergens naartoe. Hiervoor is een radiator nodig en afhankelijk van de kwaliteit en de grootte van deze radiator moeten hier ook nog ventilatoren op.

De geluidsproductie van een watergekoeld systeem hangt dus af van meerdere factoren. De pomp kan aardig wat geluid produceren, maar er zijn ook hele stille pompen te krijgen. Dit hangt vooral af of je een high-flow of low-flow systeem wilt bouwen. Een high-flow systeem stroomt sneller en presteert vaak qua koeling beter dan een low-flow systeem, maar het maakt ook meer geluid.

Daarnaast heb je dus nog de ventilatoren op de radiator, die vaak essentieel zijn. Deze kunnen heel stil zijn en toch behoorlijk presteren in combinatie met waterkoeling. Verder kan je, als je lucht in je slangen hebt zitten ook daar nog geluidshinder van ondervinden, maar als je alles goed aansluit is dit meestal niet het geval.

Als laatste moet je er ook rekening mee houden dat meerdere onderdelen gekoeld moeten worden. Videokaarten maken vaak een groot gedeelte van het geluid uit en waterkoelingsblokken voor videokaarten zijn erg duur (+/- 100 euro voor een goede) en over het algemeen vervalt je garantie als je gaat sleutelen aan je videokaart. En dan heb je ook nog de harde schijf die ook wel wat geluid maakt, waar je weinig aan kunt doen behalve deze vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed uitgebreid antwoord, plusje,
Mijn vriend heeft een pc in de studio (voor muziek-opnames) en die moet stil zijn; met waterkoeling hebben we nauwelijks in de gaten dat de pc überhaupt aanstaat.