Waarom is mijn draadloze muis nauwelijks te besturen?

Tegen mijn gewoonten in heb ik weer een draadloze muis en toetsenbord gekocht, terwijl ik liever alles bedraad heb. Alleen bestaan er geen bedrade toetsenborden en muizen meer waar ik goed mee kan werken (ook qua design en comfort). In het verleden had ik ook altijd al problemen met draadloze setjes, maar deze set (Microsoft Wireless Comfort Keyboard 5000) maakt me helemaal gek. De cursor vliegt alle kanten op, als ik iets wil aanwijzen zweeft de cursor er steeds langs en ook het toetsenbord werkt niet zoals het zou moeten (vertraagd of vele letters herhalend). Hebben anderen hier ook last van of is dit normaal met draadloos? Is dit op te lossen of moet ik toch maar weer overstappen op een bedrade set (ook al zou ik niet weten welke)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit heeft er verder niks mee te maken maar een muis doet het ook niet op glas

Het beste antwoord

Omdat zowel de muis als het keyboard storing geven hoef je niet specifiek naar je muis te kijken. Een muis moet wel een rustige ondergrond hebben maar ook weer niet spiegelglad. Een gewoon wit A4 papier is tegenwoordig de beste muismat.

De drie dingen die storingen opleveren aan het draadloos signaal:
1) Afstand tussen muis/keyboard en ontvanger te groot of metaal ertussen. Een metalen buro kan het signaal behoorlijk dempen. Om uit te testen kan je de ontvanger eens vlak voor je toetsenbord zetten.
2) Te veel vergelijkbare signalen in de buurt, dus andere draadloze setjes maar ook wifi spul of je mobiel als het echt heel dicht bij is.
3) Batterijen bijna leeg.

Microsoft is niet zelf de fabrikant, de met hun naam verkochte hardware is meestal wel duur en soms innovatief maar niet perse beter dan dat van andere merken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord, de muismat van action bijv veel te glad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de muismat kan het niet liggen, die is niet echt superglad. Ook is de afstand niet te groot. Heb het al geprobeerd vanaf 10 cm tot ca. 60 cm afstand en het effect blijft precies hetzelfde. Ook zijn de batterijen nieuw en zijn er geen storende signalen in de buurt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De muismat moet juist rustig zijn, geen foto of zo. Spiegelen is ook weer niet goed. Een mat effen oppervlak werkt het beste. Aangezien het toetsenbord het ook niet lekker doet zou ik het eerder in de signaalsterkte of storingen zoeken. Probeer ook eens met een willekeurige draad-muis of -toetsenbord, mogelijk heeft het helemaal nix met je draadloos signaal te maken... Lastig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het zojuist met het bedrade toestenbord en muis van mijn vrouw geprobeerd en dan is het weer genieten. Dat van die muismat dat wist ik niet, ik heb zo'n mat met een vrij drukke foto. Zal eens wat anders proberen, alvast bedankt. Je hoort het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan toch ook verder op zoek naar storingen in je draadloze signaal. Denk nog eens goed na over eventuele stoorzenders en of materiaal/objecten die het signaal kunnen storern.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bjorri, heb het probleem opgelost. Ik had in je eerste antwoord dat van dat A4tje niet al te letterlijk genomen. Heb het net eens geprobeerd en nu is het opeens een genot om met deze muis te werken. Ook heb ik de ontvanger dichter bij het toetsenbord gebracht, waardoor alles opeens fantastisch werkt. Bedankt voor je hulp (en de anderen die geantwoord/gereageerd hebben).

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat de afstand met de ontvanger te groot is. Daarom krijg je bij veel draadloze muizen al een verlengkabeltje mee om de ontvanger vlak bij de muis te leggen. Voordeel blijft toch de bewegingsvrijheid van een draadloze muis. Geen kabel die ergens tussen kan raken enz...

Als je zo geen kabeltje hebt, probeer dan gewoon eens de ontvanger in een usb-poort vooraan te stoppen ipv achteraan. Vaak helpt dit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb het al geprobeerd vanaf 10 cm tot ca. 60 cm afstand en het effect blijft precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan mogelijk de ondergrond of echt een slecht setje.
Neem een gewone rustige mousepad ( kosten 2 euro? ) en je zal zien dat je problemen opgelost zijn! Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik help het je hopen, een reeds uren terug gegeven antwoord kopieren en er daarmee proberen te scoren???