Hoe formateer ik zonder diskette maar met een cd de harde schijven van de Computer, zodat ik er een nieuw systeem op kan zetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Het nieuwe OS doet dat zelf bij de installatie.
Opstarten van de CD van dat nieuwe systeem en het komt vanzelf goed.
AWM
14 jaar geleden
Doe de CD erin en start de computer vanaf die CD -- ik neem even aan dat je weet hoe dat moet.

Dan start het installatieprogramma.

In het installatieprogramma heb je de mogelijkheid je harde schijven te formatteren, en/of partities aan te maken of te verwijderen.

Vroeger was dat erg moeilijk, tegenwoordig wijst het zich bijna vanzelf, mits je wat basiscomputerkennis hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu mS draait, opstarten naar veilige dos mode (F8 ¿of? F9 indrukken rond startscherm ) en type dan: format c:\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@minduimer:
Probeer maar op de computer waar je nu eigenlijk op hoort te werken.
capthavoc
14 jaar geleden
dat lukt dus nooit je kan niet de c schijf formateren terwijl je werkt vanaf de schijf waar windows opstart
de xp/vista cdrom kan dat wel doen
het is waarschijnlijk het makkelijkste op deze manier

start op van de cdrom

kies voor de reparatie mode
daar kom je met de prompt c:/>

en type daarachter diskpart
en kies er voor om alle partities te verwijderen

start daarna opnieuw op en de normale setup regelt het verder vanzelf
hij partitionneert en formateert
en zet daarna windows er op

succes
capthavoc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diskpart>list disk Diskpart>select disk 0 (of disk 1, enz...) Diskpart>clean