Speelt de cooling een rol in hoge CPU en trage computer?

Hallo mijn computer is al enige tijd sloom, maar dit alleen in vlagen. Hiermee bedoel ik dat hij bijvoorbeeld 1.5 uur het prima doet maar waarna hij het half uur erna echt niet op te werken is doordat hij zo sloom gaat. Wanneer hij zo traag is is ook het CPU gebruik bijna altijd rond de 100%

Hier een foto van het moment dat de pc traag was en het cpu gebruik hoog. --> http://tinypic.com/r/j12e7p/5

Ik denk zelf dat dit kan komen door te veel stof in de computer ofzo. Of moet ik echt kijken naar in de computer zelf zoals welke programmas dat er draaien enzo?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Koeling speelt zeker een grote rol. Zeker in moderne cpu's waarbij ze het verschil kunnen maken om even in turbo-mode te gaan of niet. In tegenstelling tot vroeger is het vandaag de dag dus bijna altijd een goed idee om geen genoegen te nemen met de cpukoeler die standaard meegeleverd wordt.

Sowieso is het gunstig voor de gezondheid van je pc om heb toch minstens elk jaar eens stofvrij te maken.

Of het nu bij jou het probleem is betwijfel ik. Als je echt cpu-problemen hebt kan dat ook te wijten zijn aan een driver die niet zo netjes werkt o.i.d.

Uiteraard heeft het 'uitmesten' van de softwareverzameling op je pc zeker ook zin. Al deze software blijft vaak op de achtergrond namelijk z'n eigen ding doen. En van zodra dit ergens wachttijden veroorzaakt bij de harddisk (meestal de bottleneck in een klassiek systeem) ervaar je dat als een trager systeem. Kijk ook eens na wat er precies allemaal met je pc actief wordt (msconfig: tabblad opstarten). Vaak zal je namelijk software op je pc hebben staan die je wel nodig hebt, maar waarvan het niet nodig is dat deze al bij het opstarten actief worden en vanaf het begin je pc gaan vertragen. Vink hier dus alles wat je niet nodig hebt uit, maar wees voorzichtig! Als je niet weet wat je doet en je vinkt hier een proces uit dat je antimalwaretool nodig heeft beland je natuurlijk van de regen in de drop!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met toeval ben ik achter het probleem gekomen... Ik heb dus een laptop het ligt eraan of dat ik mijn snoer erin heb of niet. Dit klinkt heel raar en ik vind het zelf ook heel raar. Zo heb ik het echt uitvoerig getest. Wanneer ik mijn kabeltje er niet in heb zitten is hij rond de 1-20% CPU wanneer ik hem erin doe is hij binnen 1 seconden meteen 100% en kan ik bijna niets meer. Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen of of het uberhäupt op te lossen is of moet ik hier een andere vraag van maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Normaal gezien is het omgekeerd. Wanneer de laptop op acculading werkt schakelt de kloksnelheid terug om stroom te besparen. Bij jou is er kennelijk iets mis met de instellingen van het energiebeheer waardoor de laptop zich net andersom gedraagt. Kijk die instellingen eens na en ga eens na of er extra software is geïnstalleerd om een aantal taken van het energiebeheer over te nemen. Mogelijk zit in deze software dan een fout. Dus best deïnstalleren dan. Ligt het niet aan het energiebeheer dan lijkt er hardwarematig toch iets mis te gaan met het omgaan met energie (overbelasting laadeenheid?). Dus dan toch eens langs gaan bij een hersteldienst ermee.

Andere antwoorden (2)

Het antwoord is beide, maak je computer een keer stof vrij (of laten doen) en defragmenteer je schijven, zodat alles weer op rolletjes kan lopen.
Zorg er tevens voor dat je computer in een goed geventileerde ruimte staat.
en zet niet al te veel dingen tegelijk open, dat gebruikt meer van je rekenkracht en dan word je chipset warmer etc.

Succes ermee,

Yuri
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met toeval ben ik achter het probleem gekomen... Ik heb dus een laptop het ligt eraan of dat ik mijn snoer erin heb of niet. Dit klinkt heel raar en ik vind het zelf ook heel raar. Zo heb ik het echt uitvoerig getest. Wanneer ik mijn kabeltje er niet in heb zitten is hij rond de 1-20% CPU wanneer ik hem erin doe is hij binnen 1 seconden meteen 100% en kan ik bijna niets meer. Weet jij misschien hoe ik dit kan oplossen of of het uberhäupt op te lossen is of moet ik hier een andere vraag van maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geachte thomas, waarschijnlijk is je computer, wat ouder en staat er veel ongebruikte software op en ook, je harde schijf zal erg gefragmenteerd zijn.
eerst alle software op ruimen en daarna defragmenteren.
en kijken hoe het werk, en anders professionele hulp inschakelen, zie mijn antwoord. succes ermee. Yuri
Beide reactie zijn goed en waar! Kijk vooral wat er allemaal tegelijk door je pc gedaan moet worden. Als jezelf een hoop klussen tegelijk moet doen wordt jezelf ook trager. En vooral het advies om tenminste 1 keer per jaar de pc van binnen een schoon te maken is verstandig. Zet bij schoonmaak wel de 230 volt spanning er af. Succes!