Waarom behaalt deze pc een relatief lage score bij de Windows Prestatie Index?

en hoe kan die score worden verbeterd?

HP Envy h8-1410ed:
- Intel Core i5 3470
- 8 GB werkgeheugen
- 1 TB HDD + 16 GB Cache-SSD
- NVIDIA GeForce GT 640 (3 GB)

Score WPI: 5,9 (max. 10)

Picture for question
10 jaar geleden
in: Hardware
1.4K
Powergen
10 jaar geleden
Zo laag vind ik hem niet, ik zit zelf 2 punten lager.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is dus echt niet laag hé.
Pieter2011
10 jaar geleden
Sorry, de vraag was verwijderd, maar is nu weer terug. Op een score van 1 t/m 10 vind ik 5,9 best heel mager. Van een dure, nieuwe pc verwacht je toch dat de prestaties op z'n minst op een 7 of 8 uitkomen? Ook de andere cijfers vind ik niet om over naar huis te schrijven. Maar ik heb nooit begrepen wat Windows precies beoordeelt en hoe het systeem werkt. Hebben jullie een idee?

Antwoorden (3)

Omdat de WPI bepaald wordt door de laagst behaalde score. In jouw geval is dit de primaire harde schijf.

Door het vervangen van de primaire harde schijf voor een solid State drive (SSD) zul je de score kunnen verbeteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Sorry, de vraag was verwijderd, maar is nu weer terug. Bedankt voor je antwoord! Weet je toevallig hoe die puntentelling van Windows in elkaar zit? En wat ik in het dagelkijks gebruik van zo'n SSD zou merken? Wat wordt er dan concreet sneller?
SSD zit er al in, dus de gegevensoverdracht moet snel kunnen zijn.
Je kunt eens proberen of het helpt om de SSD op een andere Satapoort aan te sluiten.
Ik heb wel eens gemerkt dat dit om wat voor reden dan ook, verschil kan maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar zodra je over een Satapoort begint, moet ik helaas afhaken. Die term zegt me niets; daar heb ik dus totaal geen verstand van...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je harde schijf zit via een kabeltje aangesloten op je moederbord.
(grote printplaat) Meestal is het kabeltje rood van kleur.
Er zitten normaal gesproken 2 kabeltjes aan je harde schijf. De spanningskabel (de breedste van de 2 connectoren) en de data-connector. Op het moederbord zijn soms meerdere aansluitingen aanwezig waar deze data-kabel aangesloten kan worden.
soms helpt het om een andere poort te kiezen. (dit poortje heeft een L vorm binnenin.
Pieter2011
10 jaar geleden
Oh joh, jij denkt dat ik die kast open ga maken, maar dat zou een ramp worden. Ik ben al blij dat ik weet waar de aan- en uitknop zit ;)
In de categorieën software en internet heb ik gouden medailles, maar ik begrijp niets van hardware en Windows en zo. Dat laat ik liever aan anderen over. Niettemin: nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan doe je er verstandig aan om met je pc naar een computerwinkel te gaan. Ik verwacht dat de index een eindje omhoog moet kunnen.
succes.
Pieter2011
10 jaar geleden
Dat zal ik overwegen, dankjewel!
Op welke schijf staat je Windows op geïnstalleerd? Voor een betere prestatie moet dit de SSD schijf zijn die dan op de snelste SATA poort aangesloten is. Mocht (om wat voor reden dan ook) de SATA-bus te langzaam zijn, zou je kunnen overwegen een snellere SATA-kaart erbij te zetten. Check ook even hoe snel die SSD schijf is (SATA-3?).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb veel te weinig verstand van computers om daar iets mee te kunnen... Windows staat op de C-schijf, dat weet ik nog net, maar SATA-bus en SATA-poort zegt me helemaal niets. De enige info die ik kan vinden is Vaste schijf 1: SanDisk SDSA5GK-016G-1006; Vaste schijf 2: ST31000524AS
Size: 1.5 TB, Interface: SATA, Rotational Speed: 7200 RPM
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klinkt alsof de SSD schijf wordt gebruikt voor de installatie van Windows (dat is juist, voor de zekerheid evt. laten checken). Google leert me dat de SSD niet de snelste is. De vraag is, wat wil je met de PC doen, waarvoor je een hogere performance nodig hebt. Dan weet je ook waar je in moet investeren.
Pieter2011
10 jaar geleden
Ach, ik hoef helemaal geen hogere performance, maar kocht een nieuwe pc met toch best aardige specificaties. En was een beetje verbaasd toen ik die Windows score zag. Ik vroeg me dus af hoe zo'n beoordeling tot stand komt. Nergens wordt die puntentelling duidelijk uitgelegd. Inmiddels blijkt dat Microsoft zelf kennelijk ook niet tevreden is over de index, want ik las net dat die gaat verdwijnen: http://www.websonic.nl/nieuws/windows-prestatie-index-niet-meer-aanwezig-in-windows-8-1-48908