hoe kan het dat als ik de IDE kabel aansluit aan de HDD deze niks meer doet ?

Ik heb een pc met een ASUS P4G8X DeLuxe moederbord erin. Die draait al een aantal jaren zonder problemen. Onlangs heb ik er een iets snellere processor in gedaan; er zat een P4 2,6 GHz in en er zit nu een P4 3,0 GHz in (ik had het uitgezocht en die cpu kan op dat moederbord). Maar nu start hij niet meer op. Als de HDD is aangesloten aan de IDE (en de stroomkabel) doet hij niks. Alleen als de stroomkabel is aangesloten start hij de HDD op. Iemand een idee waar dat aan kan liggen of hoe ik het kan oplossen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat je IDE kabel niet goed meer is, probeer bijvoorbeeld eens de IDE kabel van je CD-Rom speler op je harddisk aan te sluiten.
Het kan ook zijn dat je Master-Slave instellingen niet goed staan, waardoor de computer niet opstart. Indien er meerdere apparaten op één IDE kabel zijn aangesloten moet de harddisk waarop het besturingssysteem ingesteld worden als MASTER (dit kan via een jumper op de harddisk, naast je IDE aansluiting). Het andere apparaat maak je dan SLAVE via de jumper.