kan je je harde schijf wissen met een magneet en daarna opnieuw windows installeren

dus dat er helemaal niks meer opstaat en dan met een schone lij beginnen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
1.3K

Het beste antwoord

Er zijn gratis programmas zoals Eraser (zie link) waarmee je de harde schijf 35 keer overschrijft met willekeurige nullen en enen. (duurt wel even :-) Deze techniek wordt als zeer veilig gezien, knappe jongen die dan nog iets terug kan halen.

Pas op, hou geen magneet bij je schijf, dan kan ie in de prullenbak (zie de overige antwoorden) ook een low level format lost niets op en is gevaarlijk, daarmee overschrijf je de geometriegegevens van je schijf. De BIOS van je computer heeft die nodig om te weten waar het Master Boor record staat etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan moet je wel met een gigantisch magnetisch wisselveld gaan werken, wil zo iets lukken. Dat heb je niet in huis.
Bovendien is je jarde schijf daarna onbruikbaar geworden.
Dus af te bevelen, en overbodig bovendien.
Bij een nieuwe installatie van Windows formatteer je gewoon je schijf, en dat is voldoende.
AWM
14 jaar geleden
Het eerste deel kan, als je een supersterke magneet hebt. Het tweede deel kan dan echter niet meer.

Op een harde schijf staan niet alleen de nullen en enen - er staat veel meer informatie op. Bijvoorbeeld waar het spoor precies loopt, waar de sectoren beginnen en eindigen, foutcorrectiecodes, enzovoort.

Vooral het ruw wissen van de informatie waar het spoor loopt is fataal. Je wist dan niet alleen de informatie IN het spoor, je wist ook het spoor zelf. Daarna kun je helemaal niets meer me je schijf.

De snelste methode van wissen is het installeren van Windows vanaf de installatie-DVD. Je gaat dan ergens in het begin van de installatieprocedure naar het expert-zijpad waar je de partities kunt indelen. Haal daar eerst alle partities weg. Daarmee is al je oude informatie ook meteen weg*.

Voor de zekerheid kun je er daarna andere partities opzetten die heel andere afmetingen hebben dan de oorspronkelijke partities. Daarna haal je ook die nieuwe partities weg. Pas daarna zet je er de partitie(s) op zoals jij het wilt hebben.

Dan installeer je Windows. Voor zover het installatieprogramma kan nagaan, is je harde schijf op dat moment zo leeg als het maar kan.

* Strikt genomen is de informatie alleen maar ontoegankelijk. De informatie staat nog wel op de harde schijf. Met speciale programmatuur kun je die informatie nog wel terughalen - een data-recovery-bedrijf kan dat bijvoorbeeld, en een redelijk goede hacker ook. Maar voor Windows, en ook voor het installatieprogramma van Windows, is die oude informatie voorgoed ontoegankelijk. Windows (of het installatieprogramma) ziet geen enkel spoor meer van die informatie.
Cryofiel
14 jaar geleden
Wil je echt dat er geen sporen meer zijn, dan kun je een low level format gebruiken.
Overigens is in mijn ogen een gewone formatering al meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe belangrijk is het voor je dat er helemaal niets meer opstaat? Je kunt een schijf formatteren maar de data die er opstond / -staat is dan nog wel terug te halen.

Er zijn tools die je kunt gebruiken om je data meerdere keren te overschijven met speciale patronen. Hierdoor wordt het vrijwel onmogelijk om nog iets terug te halen.

Bijvoorbeeld:
http://eraser.heidi.ie/index.php

Een magneet lijkt me niet de juiste oplossing.