Heeft een overgeklokte videokaart kortere levensduur dan normale?

Klopt het dat een overgeklokte videokaart een kortere levensduurheeft en sneller kapot gaat, dan een niet overgeklokte?

Toegevoegd na 27 minuten:
En wat houd dat "overgeklokte" precies in?

Verder zijn tips over eventuele goede aan te raden videokaarten ook welkom (hoeft niet per sé overgeklokt te zijn). Ik heb nu een amd radeon 6770, en een i7 processor. De videokaart die ik nu heb gaat nog via een VGA aansluiting volgensmij. Ik hoef geen extreem dure van 300 euro ofzo, wel eentje waarmee ik moderne spellen als Crysis 3, Bf3, en een aantal toekomstige zoals GTA V op hoge resolutie (HD) vlekkeloos kan afspelen.

Ik heb al een aantal kaarten bekeken, zoals:

-De Hd 6850 Toxic
- Hd 6950
- Hd 7850 (eventueel OC) 2 GB

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

De overclocked kaarten die zo vanuit de fabriek komen zijn over het algemeen kaarten die gemaakt zijn met betere chips dan de kaarten die niet overclocked zijn. Hierdoor kunnen ze vaak op hetzelfde voltage een hogere kloksnelheid halen dan de niet OC-kaarten. Dit betekent dat ze efficienter omgaan met de energie en dus ook minder energie omzetten in warmte.

Alleen als het voltage verhoogt wordt, kan het zijn dat overclocked kaarten wat minder lang leven dan de normale versies. Even ter illustratie, ik heb 5 jaar geleden voor een wedstrijd een voltagemod op mijn videokaart gezet en die werkt nog steeds zonder problemen. En met de kaart die ik nu heb zijn behoorlijk gekke dingen gedaan.

Overclocken is niet zo slecht als mensen denken, zolang je maar je verstand gebruikt. En met kaarten die uit de fabriek al overclocked zijn, kun je er wel van uit gaan dat ze goed getest zijn en dus niet sneller stuk zullen gaan dan normale kaarten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Overklokken is in principe opvoeren. Hiermee laat je het hardware sneller lopen.
Als je een CPU of videokaart overclockt, moet je er rekening mee houden dat het onderdeel ook veel warmer word en dus ook beter gekoelt moet worden. Als het koeling het extra warmte niet aan kan zal je het levens duur inderdaad verkorten.

De HD7000 serie zijn hele goeie kaarten en best betaalbaar (zie bron)