Mijn nieuwe computer piept, wat is dit?

Het is heen piep uit de systeembox, het is echt een electronisch geluid.
Het is een hoge piep, en hij veranderd ook van toonhoogte.

Ik heb de computer net nieuw, en ik heb er zelf niets aan gedaan.

Als ik hem aan zet hoor ik direct het geluid.

Ik heb niet het idee dat het een aanlopende ventilator is, want in de achtergrond hoor ik die allemaal gewoon zachtjes zoemen.

Ik heb ook al een mailtje naar de winkel gestuurd, maar misschien kan ik het snel zelf oplossen?

12 jaar geleden
in: Hardware
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een flauw antwoord Wilma! Het probleem lijkt mij iets wat onder de garantie valt en ik zou er dus zelf ook niet wat aan doen! Vaak krijg je dan te horen dat daardoor je garantie is vervallen.
peterjbruins
12 jaar geleden
ok, ik ga de winkel maar eens bellen
peterjbruins
12 jaar geleden
wilma waar slaat jou reactie op???
er zat geen muis bij mijn pc, die heb ik los gekocht
en het is geen laptop

Het beste antwoord

Het kan verschillende dingen zijn. Je verteld er niet bij of je pc gewoon goed werkt, anders denk ik meteen aan een bios piep. Deze zou in een bepaald patroon moeten piepen wanneer er iets aan de hand is. Bijvoorbeeld wanneer je intern geheugen niet goed werkt of er geen videokaart aanwezig is, etc. Als de pc gewoon normaal opstart, is het geen bios piep.

klinkt als: Een duidelijk harde pieptoon die in verschillende patronen piept om de gebruiker iets duidelijk te maken. Bij mijn weten wordt hiervoor geen verschillende toonhoogtes gebruikt.

Optie 2:
'coil whine' of 'circuit noise'. De verschillende electronische componenten in een pc resoneren op verschillende frequenties door de stroom die door de onderdelen passeert. Dit betekent dat electronische componenten altijd een bepaalde hoeveelheid geluid maken. Echter is dit meestal niet hoorbaar. Soms gebeurt het dat bij een bepaalde belasting een bepaalde hoge frequentie gehaald wordt, die een hele irritante hoge piep veroorzaakt (kan ook een andere hoorbare toon zijn).

Klinkt als: Meestal hele hoge pieptoon, wisselend in toonhoogte. Vaak moeilijk plaatsbaar, dus lastig bepalen welk component het precies veroorzaakt.

Optie 2 hoeft niet schadelijk te zijn, maar kan een indicatie zijn van overlijdende onderdelen. Aangezien de pc nieuw is, is die kans klein. Vaak is de enige oplossing om het betreffende component te vervangen. Hier kan een beroep op garantie worden gedaan in veel gevallen. Het kunnen veel onderdelen zijn, maar de voeding is een van de 'usual suspects'.

Wat je nog kan doen om te testen is je pc zwaar belasten. Bijvoorbeeld een game spelen. Hierbij vraagt je pc ineens veel meer vermogen en is het waarschijnlijk dat het geluid veranderd van toonhoogte, stopt of juist erger wordt t.o.v. een rustsituatie.

Afgezien van deze twee opties weet ik het ook niet, maar ik gok op de laatste. Vooral door de wisselende toonhoogtes.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Klinkt als een plak toets !

Saludos,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een teken dat er een hardware probleem is, haal de stekker uit het stopkontakt en maak de kast open.
Wellicht ligt er een onderdeel los(b.v. video kaart of geheugen chips) Als je zo op het eerste gezicht niet ziet, haal dan de geheugens los en zet ze er opnieuw in.
Als dit niet helpt, laat maar even weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze twee opties en de plaktoets is het eerste wat bij mij opkomt. Een videokaart die tijdens vervoer enigszins loskomt veroorzaakt dit al.