Is het Max. intern (RAM) geheugen afhankelijk van het besturingssysteem of van mijn laptop?

Ik wil het interne geheugen van mijn Hp Pavilion dv6 3180sd uitbreiden. Aangezien ik een "zware" gebruiker ben en intern geheugen niet eens zo prijzig meer is ben ik benieuwd tot hoe veel ik het intern geheugen op mijn laptop kan uitbreiden.

Nu lees ik in webshops e.d. (oude advertenties) dat mijn laptop (Windows 7 t.z.t.) maximaal tot 8gb is uit te breiden.

Op dit moment heb ik Windows 8 pro (64bit) draaien. Ik lees ik dat Windows 8 Pro to 512 GB. kan ondersteunen.

512 GB wat overdreven, maar kan ik nu bijvoorbeeld uitbreiden tot 16GB? Of wordt dit beperkt door mijn laptop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@bobjan Het heeft niets maar dan ook niets met je CPU te maken. Het is het mobo wat de limitatie oplegt. "Mocht je deze cpu er in hebben i5-460m dan is het inderdaad max 8Gb" Nonsense, misschien heb jij een i5-460m laptop die maar to 8GB gaat maar dat is niet gerelateerd aan die CPU.

Het beste antwoord

Dit word beperkt door je laptop.
Door het plaatsen van een andere RAM memory module kan je meer geheugen "plaatsen".
Ik weet niet hoeveel je nu hebt, maar jouw type laptop kan tot 8GB aan

Geheugen

Intern RAM-geheugen 3 GB Naar de keuzehulp
RAM-geheugen uitbreidbaar Ja
Maximaal RAM-geheugen 8 GB (8192 MB)
Geheugensloten totaal 2

Toegevoegd na 4 minuten:
De precieze specificaties van de HP site;
Geheugen 3 GB DDR3 (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)
Max. geheugen Ondersteunt tot 8 GB DDR3-geheugen

Als je dus al 8GB hebt zit je al aan je max, heb je de standaard 3 GB dan kan je nog uitbreiden. Maar vergis je niet in de prijzen, laptop geheugenmodules zijn over het algemeen duurder dan geheugenmodules voor desktops.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zowel van besturingssysteem als van het moederbord ( met name de chipset ) afhankelijk. De chipset bepaald de fysieke maximale hoeveelheid RAM.
Indien je een 32 bits besturingssysteem systeem gebruikt, kan dit maximaal ca 3gb aan geheugen aanspreken, alles wat je meer in je pc aan RAM hebt zal niet gebruikt kunnen worden.
Een 64 bits besturingssysteem kan wel 256 GB of meer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, maar de vraagsteller geeft al aan Windows 8 pro (64bit) te draaien, dus in zijn geval is de hardware de beperkende factor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, precies de info die ik nodig had!

Andere antwoorden (1)

Dit ligt aan je moederbord. Deze kan een maximaal aantal geheugen ondersteunen. Dus indien je 16GB RAM wilt zal je een nieuwe moederbord moeten aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een nieuw moederbord voor een laptop?