Op welke dingen moet je opletten als je een 'superstille' computer wilt aanschaffen of samenstellen?

Mijn huisbaas die gepensioneerd is, wil graag een nieuwe computer aanschaffen die zo weinig mogelijk lawaai maakt, op wat voor dingen moet je letten als de computer zo weinig mogelijk (liefst geen) geluid produceert?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien een gek idee. Koop een laptop, die zijn over het algemeen stiller. Al heb je in laptops ook verschil in decibels wat ze produceren. Let er wel op dat hij op een vlakke ondergrond staat als hij aanstaat voor voldoende koeling. <- hoe heter de proccessor wordt hoe harder de ventilator moet werken hoe harder het geluid wordt. Voor een desktop computer sluit ik me aan bij MrTomaat.

Neem geen losse videokaart. Neem een intel processor(amd maakt meer hitte en moet de koeler harder zn best doen) Neem een extra koeler erbij.

1. Meer kracht=meer wattage=meer warmte=meer koelers=meer herrie (grof gezegd). 2. Draaiende apparaten maken herrie en trilling. (HDD's, DVD-drives en dus ook fans). Kast- Er zijn kasten die veel geluid tegenhouden en die extra grote fans kunnen huisvesten (grote fans hoeven minder snel te draaien om net zoveel lucht te verplaatsten=meestal stiller). CPU- Er zijn speciale lage wattage CPU's die dus minder verstoken en dus ook minder warm worden. GPU- Er zijn passief gekoelde GPU's (dus zonder fan) zorg dat je dan wel voldoende koeling in je kast hebt. SSD/HDD- SSD is altijd stil, HDD's maken altijd geluid, maar ook tussen HDD's zit een groot verschil, er is een kans dat lage toeren HDD's stiller zijn Voeding- Er zijn voeding die extra stil zijn, met grotere fans etc. Fans- 140mm zijn leuk maar niet altijd te plaatsen, er worden ook speciale ultra stille 120mm fans gemaakt. Dan is er nog allerlei speciaal spul als brackets die minder trilling doorgeven en weet ik wat voor trucjes om trilling tegen te houden/te dempen. Bij veel reviews maar soms ook bij verkoopsites worden decibel waardes gegeven, die zijn belangrijk. Toegevoegd na 15 minuten: De meegeleverde CPU-koeler, kan vervangen worden door een stillere, net zoals een GPU-koeler overigens. Toegevoegd na 15 minuten: Als je zo mannig bent te minnen leg dan ook even uit waarom. doe ik ook altijd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100