Waarop zal ik een back-up maken?

Ik heb een extern harde schijf waar mijn privé zaken op staan (bankafschriften, formulieren etc). Ik heb die extern harde schijf beveiligd met Truecrypt. Nu wil ik een back-up maken maar weet niet precies waarop ik dat kan doen. Ik wil het liefst niet back-uppen op mijn interne HDD van mijn computer. Heeft iemand andere opties?

Bestanden die ik wil backuppen zijn 70 GB totaal

9 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Het verstandigst is een backup maken op een tweede externe harde schijf en deze op een andere lokatie bewaren. Zelf heb ik backups op een server die in huis staat en een backup van de server op externe schijven die ik in mijn bureaulade op mijn werk bewaar. Het kost je een paar tientjes extra, maar je weet vrij zeker dat er niets verloren kan gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eric1993
9 jaar geleden
Van hoeveel GB zal ik dan een HDD kunnen kopen het beste? 1TB voor maar 70 GB vind ik wel erg veel, want de rest van de ruimte word niet benut..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kleine schijven van 320 GB of minder koop ja voor 30 à 40 euro. Een behuizing hoeft ook niet meer dan 20,- te kosten De over capaciteit kan altijd nog van pas komen
Eric1993
9 jaar geleden
Dankuwel!, ik ga kijken voor een extern harde schijf van 500 GB mocht ik later toch andere bestanden willen backuppen heb ik toch nog ruimte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nu nog een plek bedenken om die schijf te laten; bij voorkeur buitenshuis
Cryofiel
9 jaar geleden
En een backupsysteem. Zodat je zeker weet dat je regelmatig een backup maakt. Wat ik doe: een backup op een externe schijf die ik thuis bewaar, en een backup op een externe schijf die ik in een afgesloten lade op het werk bewaar. Elke maand maak ik een backup. De meest recente backup bewaar ik thuis, de vorige backup bewaar ik op het werk. Voordat ik een nieuw backup maak neem ik de schijf die thuis ligt mee naar het werk, en de schijf die op het werk is naar huis, zodat ik de backups om en om op de beide schijven maak. Heb je trouwens de terugzetprocedure getest? Je zou de eerste niet zijn die een prachtig backupsysteem heeft, maar die pas na een calamiteit ontdekt dat het niet mogelijk is de informatie terug te halen vanaf de backup...
Je kunt je data back-uppen naar de cloud. Daar kan de data versleuteld opgeslagen worden zodat eea wel goed beveiligd blijft.
Het voordeel van back-up in de cloud is dat je bestanden ook bij brand/diefstal/blikseminslag beschikbaar blijven.