Kan het kwaad als je je internet modem uitzet wanneer je van huis gaat?

Je kunt natuurlijk de computer uit zetten, maar ook het modem. Kan het kwaad wanneer je dat laatste doet en wat zijn de mogelijke gevolgen?

Toegevoegd na 9 uur:
Beste mensen, dank voor jullie reacties. Ik vraag het, omdat het inschakelen ervan, zojuist weer gedaan, het probleem geeft dat het netwerk niet wordt gevonden, ik de netwerknaam moet opgeven en wachtwoorden. Met natuurlijk diverse malen de melding dat het wachtwoord niet zou kloppen etc. etc. Kortom, de nodige rompslomp. Ik heb weinig kaas gegeten van computers en techniek, dus mogelijk doe ik iets verkeerd. Wanneer ik het modem uitschakel, betekent dat ook dat er niet meer getelefoneerd kan worden ( - ). En geen games op de telefoons van de kids..... ( + ). Handige tips, trucs en begrijpelijke aanwijzingen zijn altijd welkom! Bedankt voor jullie begrip en jullie aandacht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
6.4K
Pieter2011
10 jaar geleden
Ik zet mijn modem elke avond uit. Waarom zou je aan laten staan?

Antwoorden (3)

Dat kan helemaal geen kwaad en is zelfs verstandig, want dan bespaar je stroom. Het kan alleen een beetje onhandig zijn.
Als je je modem weer aanzet, dan komt hij gewoon weer online en kun je weer internetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste mensen, dank voor jullie reacties. Ik vroeg het, omdat het inschakelen ervan, zojuist weer gedaan, het probleem geeft dat het netwerk niet wordt gevonden, ik de netwerknaam moet opgeven en wachtwoorden. Kortom, de nodige rompslomp. Ik heb weinig kaas gegeten van computers en techniek, dus mogelijk doe ik iets verkeerd. Wanneer ik het modem uitschakel, betekent dat ook dat er niet meer getelefoneerd kan worden ( - ). En geen games op de telefoons van de kids..... ( + ). Handige tips, trucs en begrijpelijke aanwijzingen zijn altijd welkom! Bedankt voor jullie begrip en jullie aandacht.
Het enige gevolg is, dat jou modem waarschijnlijk een ander IP-adres krijgt als je het weer aanzet. Dat is helemaal niet erg....

Je modem uit zetten als je langere tijd van huis gaat is verstandig. De ijsberen zullen je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste mensen, dank voor jullie reacties. Ik vroeg het, omdat het inschakelen ervan, zojuist weer gedaan, het probleem geeft dat het netwerk niet wordt gevonden, ik de netwerknaam moet opgeven en wachtwoorden. Kortom, de nodige rompslomp. Ik heb weinig kaas gegeten van computers en techniek, dus mogelijk doe ik iets verkeerd. Wanneer ik het modem uitschakel, betekent dat ook dat er niet meer getelefoneerd kan worden ( - ). En geen games op de telefoons van de kids..... ( + ). Handige tips, trucs en begrijpelijke aanwijzingen zijn altijd welkom! Bedankt voor jullie begrip en jullie aandacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je modem uit staat, doet je draadloos netwerk het ook niet (tenminste in de standaard opstelling zoals de meeste mensen die hebben met een modem en wifi-router in één apparaat). Zodra het modem weer helemaal is opgestart, staat de WiFi weer aan. Normaliter zouden jouw computers dan 'automatisch' verbinding moeten maken met dit hen reeds bekende netwerk. Als dat niet zo is, kan dat verschillende oorzaken hebben.
- Je WiFi netwerk is 'verborgen'. Dus jouw computers kunnen het niet vinden, tenzij je de naam opgeeft. In het modem kan je dit instellen (of het netwerk verborgen is).
- Iets in de WiFi-configuratie van je computer is niet goed. De gegevens worden blijkbaar niet opgeslagen. Als je modem uit staat, heb je geen verbinding meer met internet via je WiFi. Alles waarvoor je internet nodig hebt doet het dus niet meer. Veel mensen 'bellen' tegenwoordig via VOIP (Voice Over Internet Protocol = bellen via internet). Dat doet het dan dus niet meer. Of de kinderen voor hun spelletjes op hun telefoons afhankelijk zijn van de WiFi weet ik niet. Dat ligt aan het spelletje, en aan het kind.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wijziging alinea 4:
Als je modem uit staat, heb je geen verbinding meer met internet. Je modem is de verbinding tussen jouw thuis netwerk (je WiFi) en de wilde woeste buitenwereld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo R. Ik heb Internet + Bellen van KPN. Ik heb nu de verbinding 'vast' gezet, met slotje. Het was iedere keer, nadat ik het modem weer had ingeschakeld, dat mijn computer geen netwerk (Mijn netwerk) kon vinden. Wel diverse andere in de buurt, maar niet die van mij. Misschien is het nu verholpen. Als je veel verstand van computers en internet hebt, kun je wellicht eens naar mijn andere vraag kijken over de zoekbalk..... Merci!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verbinding vast zetten met slotje zegt mij niets, maar misschien is dat iets specifiek op jouw computer. Als ik dit zo lees, lijkt het me dat jouw WiFi zijn Netwerknaam niet uitzend (dus jouw computer die naam alleen vind als je hem invoert). Je computer vind allerlei WiFi's, maar niet die van jouw. http://kpn-klantzm.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/13264/~/hoe-kan-ik-de-service-set-identifier-(ssid)-instellen-of-uitschakelen%3F Je zoekbalk probleem kan ik je niet mee helpen. Ik heb werkelijk geen flauw idee. Gebruik FireFox nauwelijks, en kan zo snel ook geen optie o.i.d. vinden waarmee je per ongeluk de zoekfunctionaliteit uit zou kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je reactie.
Het kan geen kwaad.
Alleen als je hem weer aandoet moet je denk ik even wachten tot hij weer helemaal is opgestart.
Bij mij thuis moet je dan altijd even wachten tot de verbinding er weer is maar misschien hoeft je bij jou daar niet op te wachten dat weet ik niet.