Wat is het beste voor mij: i3 of i5?

Ik hoorde kortgeleden pas dat prestatieverschillen in pc's tegenwoordig worden uitgedrukt in i3, i5 en i7.

Wat is nu het beste voor mij? Ik surf veel, e-mail, werk met Word en Excel, en ik download behoorlijk wat, inclusief uitpakken en branden. Ik weet uit ervaring dat juist die laatste twee dingen veel pc-kracht kosten.

i7 lijkt me te veel van het goede voor mij, maar zou ik genoeg hebben aan een i3, of zal ik toch maar voor een i5 gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
i5 ed zijn alleen maar de namen van Intel processoren.
capthavoc
12 jaar geleden
I3 is echt voor surfen en mailen enzo
i5 is meer dan genoeg
voor wat je wilt en zelf een beetje meer en dat is goed
I7 is gewoon een beest ;)
maar ja als je de poen hebt gewoon doen

Het beste antwoord

Ik ben software programmeur en werk met een i5 op het werk.

Kijk naar de spellen die je speelt (of wil spelen)

als dat gewoon facebook spelletjes zijn en oude pc games zou ik gewoon een i3 nemen (deze is nog steeds erg snel!!)

Thuis werk ik ook met een i3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn huidige pc (die vanmorgen gecrasht is) dateert van eind 2008 en heeft de volgende specificaties:
- moederbord MCP73M05 FAB 1.0
- processor C2Q Q6600 2,4 Ghz
- geheugen 2048 MB DDR2/667 Is zo'n nieuwe i3 sneller en beter? Waarschijnlijk wel hè? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar een pc van eind 2008, die is dus net uit de garantie? dan zou ik toch even contact openmen met je verkooppunt. Het is wel erg lullig dat net na de fabrieksgarantie je pc crasht. Daarnaast, is de harde schijf gecrasht of de pc zelf? Als de processor gewoon dgoed is zou ik gewoon een niuwe schijf laten installeren, kost je veel minder en als je deze snel genoeg vond zou ik dat laten doen. als je het ziet als een super excuus om een nieuwe pc te nemen, zou ik het overigens gewoon doen hoor. Kijk naar je budget, naar de videokaart en naar het interne geheugen, dit bepaald ook mee voor hoe snel de pc is. Wat de processor betreft, dan zou ik toch voor de i5 gaan.
http://www.intel.com/nl_nl/consumer/products/processors/corei5-specs.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien je een quadcore had en een i3 een dualcore is kan je achteruitgaan http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-2010/compare,2429.html?prod%5B4792%5D=on&prod%5B4424%5D=on&prod%5B4487%5D=on (middelste is jouw oude C2Q, i3 is de eerste gen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: dank voor de tip! @Yvke1983
Vanochtend kwam er opeens een schrapend geluid uit de kast. Schrijfnaald van de HD? Meteen beeld op zwart. Herstart geprobeerd: er verscheen alleen het logo van het moederbord (zoals altijd bij opstart) , daarna recovery-modus van Windows (lukte niet) en daarna weer zwart beeld met alleen linksboven een knipperend cursor. Verder dood. Duidt dit op een gestorven harde schijf? Als dat zo is, is het een goed goed idee om alleen de schijf te vervangen. Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou een harde schijf probleem kunnen zijn, je kan probereen je pc op te starten met een recovery cd, kijken wat hij doet. Of via DOS prompt kijken of je iets op je C: schijf kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is de pc helemaal stuk? Meestal is het maar 1 onderdeel dat stuk is, en vaak is dat de voeding en die vervangen kost iets van 6 of 7 tientjes. Voor de zaken die jij op de pc wilt doen is je huidige pc nog voldoende, of je moet echt veel sneller willen, ga dan voor een i5 of i7. Kijk ook eens bij de AMD processoren, deze doen vaak niet onder voor die van Intel maar zijn wel heel veel goedkoper
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor alle adviezen! Ik ga eens kijken of ik nog leven in mijn huidige pc krijg. Meteen op zoek naar een nieuwe was blijkbaar iets te voorbarig! Maar mocht dat toch nodig zijn, neig ik naar een i5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zoiezo anders altijd nog je pc strippen voor werkende onderdelen en deze in een nieuwe pc latenb zetten. Informeer in je stad / dorp waar je woont of er een pc winkel is waar je zelf pc's kan samenstellen, op die manier kun je ook kosten besparen als je pc inderdaad 'overleden is' Het lijkt mij dat je de videokaart, cd/dvd speler etc gewoon in een nieuwe kast kan laten overzetten (in demeeste gevallen).

Andere antwoorden (4)

Ik zal toch voor de i5 gaan als ik jou was. De i3 is de laagste, zeg maar, de i7 is de hoogste. Dan neem je de middelste, de i5 dus. Daar heb jij zat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je aan een i3 genoeg hebt, maar een i5 is wel merkbaar sneller, en het prijsverschil is niet heel hoog. daarom zou ik toch de i5 overwegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je genoeg geld te besteden hebt moet je voor i5 gaan, maar met een beperkt budget kun je beter i3 nemen want dat is wel genoeg voor de dingen die jij wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal dat prestatieverschillen in i3, i5 en i7 worden uitgedrukt. Zo heeft enkel intel z'n processoren ingedeeld. Waarbij we alweer aan de 2e generatie iX benamingen zitten. Voorheen had je iX xxx (x'en staan voor cijfers) nu zitten we aan iX xxxx genaamde cpu's van intel.

Daarnaast is het verschil tussen i5 en i7 minimaal. Over de algehele lijn presteert een i7 ongeveer gelijk geclockt met een i5 maar zo'n 3% beter. Het enige verschil tussen i5 en i7 is dan ook dat i7's hyper threading aan boord hebben wat maar in enkele specifieke applicaties een aardige boost in prestaties kan opleveren (denk aan serieus encodeer werk (video bewerking ed)).

Je hebt ook AMD nog die zeker als je kijkt naar de budget mogelijkheden prima alternatieven voor tov de intel lijn bied.

Voor wat je noemt heb je niet echt een krachtige pc nodig. Ook die dingen die je noemt uitpakken en branden kosten niet veel cpu power. Als je die dingen snel wilt doen kun je het beste kijken naar een snelle HD setup zoals raid0 of SSD's. Met name zo'n SSD is tegenwoordig zeker het overwegen waard. Dit kun je zien als opvolger vd HD en is vele malen sneller dan een HD acties als opstarten, uitpakken, alles eigenlijk waarbij er veel dat vd HD (of in dit geval SSD) wordt gelezen en/of geschreven gaat veel sneller. De HD kun je dan ook zien als DE vertragende factor als je werkt met een pc. Het enige nadeel aan SSD's is dat ze nog vrij prijzig zijn per GB. Zo kost een goede 128GB SSD net zoveel als ±1500GB aan reguliere HD opslag capaciteit (zelfs met de verdubbeling in prijs van HD's na de overstromingen in Thailand meegeteld).

Als ik jou was zou ik eens op een computer forum de vraag stellen of je je een samenstelling kunnen maken waarbij je dus ook weer noemt waarvoor je de pc wilt gebruiken. Ik zou daar dan een budget van zo'n 600€ bij opgeven dan kan er iets leuks waar je nog lang plezier van hebt worden samengesteld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je dat laatste doet is er wel een zeer goede kans dat men bij een i5 systeem uit komt. Overigens als het geen haast heeft zou ik ff tot april wachten want dan komt er weer een nieuwe reeks intel cpu's uit.