Wat is het beste voor mij: i3 of i5?

Ik hoorde kortgeleden pas dat prestatieverschillen in pc's tegenwoordig worden uitgedrukt in i3, i5 en i7.

Wat is nu het beste voor mij? Ik surf veel, e-mail, werk met Word en Excel, en ik download behoorlijk wat, inclusief uitpakken en branden. Ik weet uit ervaring dat juist die laatste twee dingen veel pc-kracht kosten.

i7 lijkt me te veel van het goede voor mij, maar zou ik genoeg hebben aan een i3, of zal ik toch maar voor een i5 gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben software programmeur en werk met een i5 op het werk. Kijk naar de spellen die je speelt (of wil spelen) als dat gewoon facebook spelletjes zijn en oude pc games zou ik gewoon een i3 nemen (deze is nog steeds erg snel!!) Thuis werk ik ook met een i3.

Ik zal toch voor de i5 gaan als ik jou was. De i3 is de laagste, zeg maar, de i7 is de hoogste. Dan neem je de middelste, de i5 dus. Daar heb jij zat aan.

ik denk dat je aan een i3 genoeg hebt, maar een i5 is wel merkbaar sneller, en het prijsverschil is niet heel hoog. daarom zou ik toch de i5 overwegen

Als je genoeg geld te besteden hebt moet je voor i5 gaan, maar met een beperkt budget kun je beter i3 nemen want dat is wel genoeg voor de dingen die jij wilt.

Dat klopt niet helemaal dat prestatieverschillen in i3, i5 en i7 worden uitgedrukt. Zo heeft enkel intel z'n processoren ingedeeld. Waarbij we alweer aan de 2e generatie iX benamingen zitten. Voorheen had je iX xxx (x'en staan voor cijfers) nu zitten we aan iX xxxx genaamde cpu's van intel. Daarnaast is het verschil tussen i5 en i7 minimaal. Over de algehele lijn presteert een i7 ongeveer gelijk geclockt met een i5 maar zo'n 3% beter. Het enige verschil tussen i5 en i7 is dan ook dat i7's hyper threading aan boord hebben wat maar in enkele specifieke applicaties een aardige boost in prestaties kan opleveren (denk aan serieus encodeer werk (video bewerking ed)). Je hebt ook AMD nog die zeker als je kijkt naar de budget mogelijkheden prima alternatieven voor tov de intel lijn bied. Voor wat je noemt heb je niet echt een krachtige pc nodig. Ook die dingen die je noemt uitpakken en branden kosten niet veel cpu power. Als je die dingen snel wilt doen kun je het beste kijken naar een snelle HD setup zoals raid0 of SSD's. Met name zo'n SSD is tegenwoordig zeker het overwegen waard. Dit kun je zien als opvolger vd HD en is vele malen sneller dan een HD acties als opstarten, uitpakken, alles eigenlijk waarbij er veel dat vd HD (of in dit geval SSD) wordt gelezen en/of geschreven gaat veel sneller. De HD kun je dan ook zien als DE vertragende factor als je werkt met een pc. Het enige nadeel aan SSD's is dat ze nog vrij prijzig zijn per GB. Zo kost een goede 128GB SSD net zoveel als ±1500GB aan reguliere HD opslag capaciteit (zelfs met de verdubbeling in prijs van HD's na de overstromingen in Thailand meegeteld). Als ik jou was zou ik eens op een computer forum de vraag stellen of je je een samenstelling kunnen maken waarbij je dus ook weer noemt waarvoor je de pc wilt gebruiken. Ik zou daar dan een budget van zo'n 600€ bij opgeven dan kan er iets leuks waar je nog lang plezier van hebt worden samengesteld. Toegevoegd na 3 minuten: Als je dat laatste doet is er wel een zeer goede kans dat men bij een i5 systeem uit komt. Overigens als het geen haast heeft zou ik ff tot april wachten want dan komt er weer een nieuwe reeks intel cpu's uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100