Maakt het uit of je geluidskaart intern of extern is?

Mijn vader zegt dat extern veel betere kwaliteit hebt omdat je bij PCI-e interferentie storing kan krijgen. Maar als je storing krijgt waarom Zouden ze die dan nog verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verstoringen (interferentie) zal afhankelijk zijn van de kwaliteit.
Een goede interne kaart is beter dan een slechte externe. :)
Zo zijn er zat externe (usb) kaarten die ook storen als de ziekte.
Wel (kan) het goedkoper zijn om interferentie storingen in externe kaarten te voorkomen. (En dus voor het zelfde geld beter.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"waarom Zouden ze die dan nog verkopen?" Storingen en andere ongewenste geluidseffecten in geluidskaarten kunnen allerlei redenen hebben. Niet stabiele voltages, lekstroom, frequenties, alles kan op elkaar inwerken. Een kaart die in de ene PC perfect werkt kan een irritant probleem hebben in een andere PC. Soms kan een andere PSU, of een andere PCI-frequentie (instelling in het BIOS) het probleem oplossen. Een fabrikant van een geluidskaart kan niet alle mogelijke PC-combinaties testen, en al helemaal niks doen aan andere apparatuur die het probleem veroorzaakt. Je vader zegt ook KAN krijgen.

Het beste antwoord

Het ligt eraan denk ik. Bij opnametechniek met twintig tracks kunnen storingen zich opstapelen. Dan is het wel zinvol denk ik om een externe kaart te gebruiken, maar om muziek af te spelen zijn al dat soort storingen onhoorbaar. Externe geluidskaarten zijn daarom zinvol bij opnametechniek, maar niet bij reproductie. Vooral de microfooningangen zijn erg gevoelig voor geringe storing, als het microfoonsignaal eerst fatsoenlijk wordt versterkt kun je echter ook goed met een interne geluidskaart aan de gang dacht ik.

In de praktijk kun je dan net zo goed een extern apparaat nemen dat de microfoon versterkt ook de analoog/digitaalconversie voor andere inputs. via USB heb je dan alleen nog maar digitale communicatie met je computer. Dan is het ook zinvol om overdreven hoge specificaties te hebben qua samplingfrequentie en aantal bits.