Hoe kan ik mijn schermresolutie correct instellen?

Onlangs heb ik een nieuw tft-scherm aangeschaft en het oude is doorgeschoven naar mijn andere pc.
Nieuw: iiyama ProLite XB2776QS
Oud: iiyama ProLite X2775HDS
Beide 27 inch.

Met het oude scherm gebruikte ik resolutie 2048 x 1152 en na het aansluiten van het nieuwe scherm werd er automatisch overgeschakeld naar 2560 x 1440.

Het probleem is dat deze hoge resolutie aanbevolen wordt (door zowel de documentatie als de instellingen), maar de letters op het scherm zijn mij veel te klein!
Als ik het scherm vervolgens instel op een lagere resolutie (2048 x 1152), worden de letters minder scherp, terwijl 'ClearType' wel is ingeschakeld. Ook heb ik auto-adjust geprobeerd op de monitor zelf, maar tevergeefs.

Over het algemeen is het scherm zeer helder en scherp, maar de lettertjes zijn niet prettig leesbaar. Ik ben nog best jong (twintiger) en ik draag geen bril (mijn ogen zijn nog prima).

Dit kan toch niet de bedoeling van een 27"-scherm zijn? Horen die lettertjes echt zo klein te zijn? En ben ik één van de weinigen die moeite heeft met de leesbaarheid? Of doe ik iets verkeerd?
In Windows 7 kan ik de grootte wel instellen op 125%, maar dat geldt alléén voor systeemcomponenten, niet voor bijv. websites die een font-size van 10px gebruiken.

Heeft iemand misschien nuttige tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op websites CTRL +, CTRL -, of CTRL-scroll.
Pieter2011
11 jaar geleden
Klopt helemaal. Zo kun je per website afstellen hoe groot je alles in beeld wilt hebben. Ideaal!

Het beste antwoord

Je hebt je monitor al goed ingesteld, de hoogste resolutie is de native resolutie is de enige resolutie die je mag draaien (van mij dan). Een andere(lagere) resolutie resulteert in scaling wat weer in wazige letters en icoontjes resulteert. Cleartype is er niet voor om dat probleem op te lossen.

Als je een scherm koopt met een hoge(re) resolutie moet je altijd even kijken of je geen hogere DPI krijgt dan je huidige scherm. Als dat wel zo is moet je eerst gaan proefdraaien om te kijken of het dan niet te klein wordt allemaal.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hier kan je rekenen met DPI /inchmaten. Ik heb zelf een 24" 1920x1200 scherm, dat is vergelijkbaar in DPI met een 27" op 2048x1152. 2560x1440 op 27" zou voor mij ook te scherp/klein zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://members.ping.de/~sven/dpi.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties.
Na een aantal dagen ben ik er redelijk aan gewend.
Goed om te weten dat deze aanbevolen resolutie daadwerkelijk correct is.

Andere antwoorden (1)

Je monitor staat zoals Mr. Tomaat aangeeft, gewoon correct ingesteld.

Windows biedt echter wel een optie om de letters groter te maken.

Type bij start 'beeldscherm' (of ga naar 'Configuratiescherm', 'Vormgeving en persoonlijke instellingen' en dan naar 'Beeldscherm'), en kies daar voor 'Normaal' of Groter'. In Windows 8 kun je vanuit het Modern-UI ook gewoon 'beeldscherm' intypen en na geklikt te hebben op 'instellingen' aan de rechterkant wederom kiezen voor 'beeldscherm'.