Hoe snel is een 7200 rpm harddisk met 64mb cache in theorie?

Ik wil dus weten hoe snel een harddisk is met 7200 rpm en 64 mb cache. Ik neem aan dat de cache ook invloed heeft op de schrijf en lees snelheid. En als er toevallig ook een formule zou zijn hoe je de snelheid uitrekent ( in theorie ) dan zou dat heel fijn zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Zo werkt het niet, 64MB cache geeft soms even een voordeel. 7200RPM 500GB disk is in de regel langzamer dan een 3TB disk. Logisch gevolg van het feit dat data dichter op elkaar zit en je met de zelfde snelheid langs meer data komt.

Formules bestaan er niet voor, je kan wel zeggen dat een 3TB schijf nu max 200MB/s haalt. Bij 1TB was dat nog rond de 120MB/s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar haal je vandaan dat de grootte van een schijf te maken heeft met de snelheid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Logica, dat staat ook bij het antwoord. In de praktijk is het blijkbaar anders. In een supermarkt waar de potten jam dichter op elkaar staan kan jij ook sneller je boodschappenwagen vullen dan waar ze een meter van elkaar afstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze logica zou alleen kloppen wanneer je veronderstelt dat er eerst andere zaken gelezen moeten worden. Dat is niet het geval. Misschien in een geframenteerde staat, maar dat heeft weer met iets anders te maken. De analogie die je maakt klopt niet gezien de analoge selectie waarmee data ingelezen wordt. In Raid 0 zijn schijven veel sneller, terwijl er gewerkt moet worden met een X (aantal HDD's) keer zo grote ruimte, en toch is het veel sneller. Een grotere HDD zou juist sneller moeten zijn door de mate van compressie van data. Maar het fijne weet ik hier niet van, dus hier ga ik verder een uitspraken over doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook dat groter=sneller. De datadichtheid is groter dus zou je sneller over meer data gaan. (de jampotten staan dichterbijelkaar) Dat Raid 0 sneller is komt omdat je deel 1 van een bestand op de ene schijf zet en deel 2 van hetzelfde bestand op de andere, als het bestand ingelezen moet worden lezen beide schijven op 100MB/s het bestand in wat resulteer in een combinatie van 200MB/s. Maar staat compleet los van wat we hier aan het bespreken zijn. Deze logica zou alleen kloppen wanneer je veronderstelt dat er eerst andere zaken gelezen moeten worden. ? Waarom? En als het gefragmenteerd zou zijn zou mijn theorie volledig teniet worden gedaan. Juist als de data op logische volgorde gezet zou worden zou datadichtheid een voordeel hebben (mijns inziens). Maar zoals al gezegd in de praktijk gaat het niet op, zoals je al aangetoond hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moderne hoge-capaciteitsschijven
soms sneller dan SSD Moderne schijven met hoge capaciteit (bijvoorbeeld een terabyte of meer) hebben een hoge data-dichtheid. Bij het lineair lezen en schrijven halen deze schijven een zeer hoge doorvoersnelheid (hoger dan die van SSD); de schijven moeten zelfs niet van het snelle 10.000-toeren-type te zijn (Velociraptor van Western Digital): juist omdat de gegevens zo dicht op elkaar geplakt staan worden ze ook sneller gelezen bij een standaard rotatiesnelheid van 7.200 toeren. http://server.idemdito.org/svt/disk/ssd-hdd.htm Ik weet dus niet of het waar is, het klinkt zo logisch als het maar zijn kan, ik heb het dan ook niet zelf bedacht, maar vaker zo gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, je zei groter is in de regel sneller. Had ik verkeerd gezien :)
Zoals Mr.Tomaat aangeeft, werkt het niet zo dat je aan de hand van de rotatiesnelheid en het cachegeheugen kan zeggen hoe snel het theoretisch zou zijn.

De transferrate van van meerdere interne onderdelen afhankelijk, en de prestaties van schijven lopen dan ook uiteen. En dan is er ook nog een verschil tussen lezen en schrijven.

Een formule bestaat in deze dan ook niet. Het is een kwestie van testen en noteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat de grootte van een schijf iets met de snelheid te maken heeft, zoals Mr Tomaat suggereert, klopt niet.

Kijk bijv. maar eens naar deze resultaten uit een test van Hardware.info:
http://nl.hardware.info/reviews/3379/11/western-digital-red-1tb--2tb--3tb-review-schijven-speciaal-voor-nasen-testresultaten-atto-random-write
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Discussies over het hoe en waarom zijn leuk, keiharde testresultaten kan je niks tegenin brengen.