Is het partitioneren van een harde schijf veilig?

Ik kan mijn harde schijf (C:\) partitioneren naar de schijf C:\ en een andere schijf. Is dat eigenlijk wel veilig en verlies ik geen data of loop ik geen risico dat de computer niet meer opstart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij alles wat je op je pc doet heb je risico op data-verlies,
letterlijk alles, zelfs je pc niet gebruiken is een risico.
Dus zorgt gewoon voor een goeie back-up.

Antwoorden (2)

In principe kan dat, met b.v. acronis software, echter men accepteerd nooit dataverlies claims en adviseren dus altijd eerst een backup te maken.

Dus een keiharde 100% garantie is er niet, maar zoals gezegd, met acronis heb ik meestal positief resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk met wat voor programmatuur je dit doet, en voor welke opties je kiest bij het partitioneren. In de programmatuur moet je dus de mogelijkheid hebben om de gegevens te bewaren.

De partitioneerprogrammatuur die ik gebruikt heb geven van tevoren helder aan of gegevens definitief verwijderd worden of niet.

Ik heb zelf meerdere malen extra partities aangemaakt, partities vergroot of verkleint. Ik ben daar tot nu toe nog nooit gegevens kwijt geraakt. Ik gebruikte hiervoor BootMagic.

Bij het verwijderen van een partitie ben je WEL alle gegevens kwijt. Dus doe dat niet.
Maak in ieder geval van de databestanden een backup voor de zekerheid. Een besturingsysteem en programmatuur is altijd opnieuw te installeren. Maar je eigen gemaakte bestanden niet.

Vaak is het zo dat een computer aangeleverd wordt met 1 partitie de hele harde schijf in beslag neemt – De C schijf. Dan gaat de werkwijze in stappen, omdat er ruimte vrij gemaakt moet worden voor de tweede en/of derde of vierde partitie.

1 – De C-partitie verkleinen zodat lege schijfruimte vrij komt
2 – Een nieuwe partitie aanmaken in de lege ruimte op de harde schijf
3 – Formatteren van de nieuwe partitie (kies voor NTFS indien je besturingssysteem dit kan hanteren).

Een partitie waarop een besturingssysteem staat, dus waarmee de computer opgestart kan worden moet altijd een primaire partitie zijn.

Voor gegevensopslag kan een extended partitie aangemaakt worden. Binnen een extended partitie kunnen één of meer logische stations aangemaakt worden. Die zijn dan te benaderen onder een eigen driveletter, bijvoorbeeld d:\, e:\

Houdt er rekening mee dat je maximaal 4 partities kunt aanmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik raad niet speciaal een aantal partities aan. Ik geef alleen aan dat technisch maximaal mogelijk is. Verder zie ik geen enkele reden technisch gezien om 4 partities aan te maken. Functioneel gezien moet je zelf overwegen wat handig is. Hoe gebruik je je computer. Ik heb meerdere malen 4 partities gehad, en er jaren mee gewerkt. In de volgende situaties :
1.
Ik werkte met 3 verschillende besturingssystemen. Ik had toen 3 primaire partities en 1 partitie voor data. Ik kon een primaire partitie kiezen via een menu vooraf die dan de actieve partitie werd. Dus kon ik naar keuze met een ander besturingssysteem werken. En ik kon altijd bij al mijn data op de 4e partitite. 2. Momenteel werk ik met 3 partities.
Op 2 primaire heb ik exact hetzelfde besturingssysteem staan. Het is voor mij belangrijk dat ik in principe altijd door kan werken. Crasht een van besturingssystemen, kan ik altijd verder met de andere. De data is altijd bereikbaar. Op de ene partitie installeer ik weinig nieuwe programmatuur. En in feite alleen programmatuur waarvan ik 100% procent zeker weet dat dit betrouwbaar is. Op de andere partitie installeer ik makkelijker nieuwe programmatuur. Bijvoorbeeld wanneer ik even een tool download vanuit internet die ik op dat moment even nodig heb. Dus daar doe ik meer "risicovolle" dingen.
Dit heeft mij al eens gered. Op deze partitie is in het verleden een niet meer te verwijderen virus terecht gekomen. Ik kon toen gewoon rustig verder mijn werk doen via de andere partitie. En op een ander rustig tijdstip heb ik vervuilde partitie verwijderd, opnieuw aanmaken en Windows en andere programmatuur er op installeren. 3.
Verder heb ik ooit met 2 datapartities gewerkt omdat 2 verschillende besturingssystemen (op 2 partities) alleen konden werken met verschillende file allacation systemen. Hier waren 4 partities noodzakelijk. 4.
Verder heb ik ook ooit nog gewerkt met 2 datapartities omdat er totaal verschillende data opgeslagen werd. Wat uitermate handig was om gescheiden op te slaan. Maar dit kun je natuurlijk ook op een andere wijze oplossen. Is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur.