hoe vervang je de voeding in een computer?

En kan je daar een algemene voeding voor kopen of moet dat speciaal merkgericht zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Een voeding is vrij eenvoudig te vervangen.
Gewoon even goed de systeemkast bekijken en hoe de boel gemonteerd zit.
Eventueel maak je daar even een paar foto's van, als je niet al te technisch bent aangelegt dan kan je dat beter ook maar doen met de aansluitingen.
Al wijst dat eigenlijk vanzelf hoe het e.e.a. zit.

Nu de keuze van je voeding, deze moet krachtig genoeg zijn om alles voldoende te kunnen voorzien.
Meestal zit er op je oude voeding wel een typeplaatje of sticker met de juiste gegevens ten aanzien van amperes en wattage, voltage is standaart 220.
Neem een voeding die gelijk aan is of zwaarder, maar ga niet lichter.
Over het algemeen wordt een zwaardere voeding aanbevolen.
Het merk maakt daarbij niets uit, desnoods neem je je oude voeding mee naar je leverancier.

Als je een voeding bedoelt voor een laptop dan gaat het bovenstaande niet op.
je dient dan wel de amperes en de (uitgaande) voltage in de gaten te houden.
Sommige hebben een output van 18 volt en anderen weer ( bijvoorbeeld ) 24 of 14 volt.
Heb je een voeding die te licht is qua voltage dan zal je laptop niet werken, is die te zwaar dan brand je moederbord door.
Dus dan moet je voor de exacte waarden gaan.
Ook moet je dan even letten op de aansluiting, niet elke stekker is gelijk.
Meestal hebben laptops een eigen type voeding, verstandiger is om dezelfde type aan te houden zodat je voor het bovenstaande geen kopzorgen hoeft te maken.
Naast de originele voeding heb je vaak ook exact dezelfde voeding maar dan van een ander (B) merk, deze zijn veelal goedkoper maar werken net zo goed.

Mijn ervaring voor wat laptopvoedingen betreft is dat deze nagenoeg nooit stuk gaan, maar dat er een breuk zit in de kabel tussen de voeding en de laptop.
Maakt deze inwendig kortsluiting dan heb je inderdaad kans dat je voeding defect raakt.
Dergelijke kabels zijn vaak wel los te kopen, maar als je goed bent met een soldeerbout dan kan je vaak de breuk zelf wel herstellen of er een nieuw stuk kabel ertussen solderen ( en mooi afwerken met krimpkous ).
Voordeel met het zelf solderen is dat je de kabel naar eigen wens korter of langer kan maken.

Maar zoals eerder gezegt, vertrouw je de voeding niet of weet je niet wat je er mee aan moet, dan vervang de gehele voeding voor eenzelfde merk/type.
De laptop vervangen is over het algemeen duurder ;-)