Kan het kwaad 2 anders geklokte DDR3 geheugens in pc te zetten?

Ik heb 8gb ramgeheugen van 1866 MHz, mijn vader heeft nog 4 of 8gb van 1600MHz, vertraagt dit? Of kan het gewoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Ja, tegenwoordig kan dat vrij makkelijk. Het moederbord zal zich aanpassen aan de laagste snelheid. Wel moet je even kijken of beide geheugensoorten hetzelfde voltage nodig hebben, tegenwoordig is dat vaak 1,6v. Voor de huidige generatie geheugen (1,6v) hadden we een generatie die werkte op 2,0 of 2,1v. Die twee zullen dus niet goed samen kunnen werken en 2,1v kan tegenwoordig ook slecht zijn voor je processor.

Dus als ze allebei 1,6v zijn, of iets in die richting, kun je ze met een gerust hart samen gebruiken. Eventueel kan je ze ook nog iets overclocken, zodat beide setjes op 1866mhz werken. Ga je niet heel veel van merken, maar het is ook niet heel veel werk.

Je moet je ook afvragen: waar heb ik meer aan? Geheugen dat sneller werkt (1866 mhz) of meer geheugen dat wat langzamer werkt. Wil je gamen (sneller geheugen) of gaan videobewerken (meer geheugen)? Dan kun je je nog afvragen hoeveel je er in werkelijkheid aan hebt. Tussen 1600 en 1866mhz zit niet zoveel verschil in snelheid als je alledaags computerwerk verricht en daarbij wat gamed, tussen 8 en 12/16 GB geheugen zit in dat geval ook bar weinig verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

in principe kan het wel maar wordt de laagste snelheid toegepast maar het verschilt sterk per moederbord dus ik zou het niet zomaar proberen zonder eerst de specificaties van je moederbord door te lezen
en goed te kijken naar alle ander spec non ecc ecc etc etc
je kan ze op een modern bord gerust proberen waar vroeger het mixen van geheugen link was valt dat tegenwoordig wel mee
maar pakken ze niet,dan weet je meer
maar zoals gezegd goed lezen

eventueel kan je geheugen scannen
om een lijst te krijgen van geheugen dat passend is
zie link
ps als het om een mac gaat zou ik dit zeker niet proberen !
zonder je gedegen in te lezen
capthavoc