is het mogelijk om dit kleine ventilatortje (http://dx.com/p/cooling-fan-for-vga-video-display-card-4cm-4cm-15564) te voeden met een usb aansluiting?

met een adaptertje of zo

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Nee. Dit ventilatortje heeft 12 volt nodig. Een USB-poort levert slechts 5 volt.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar staat dat? en is er misschien nog een ander ventilatortje dat je op een usb kunt aansluiten?
escape
11 jaar geleden
Ze bestaan wel. Kijk maar eens hier:
http://www.frozencpu.com/cat/l2/g36/c231/list/p1/Fans-5_Volt_Fans.html Maar nu moet je ze nog in Nederland te pakken zien te krijgen...
Ja dit kan wel, maar de fan zal niet op volle toeren draaien.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb zelf ook 12 Volt fan's van computers gehaald. Als je een willekeurige USB kabel pakt en de kabel gaat strippen komen er 3 kabels uit. Als je van de USB en de fan de zwarte en rooie kabel verbind werkt het gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Hij zal ook vaak niets eens opstarten, aanlopen heet dat. En dan heb je helemaal geen koeling. Slechte tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb hem onder mijn processor fan vast geteept en ik merk gewoon verschil hoor.
Het is mogelijk. De hart van zo'n adaptertje is een Step-Up Voltage Regulator. Bijvoorbeeld de LM2577 van Texas Instruments. In de bron staat hoe je zo'n adapter kunt bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat zeker lukken. Verbind de rode en blauwe draden met elkaar, nadat je de isolatie hebt verwijderd. Zorg wel dat je de draden daarna weer isoleert. De meeste ventilatoren zijn geschikt voor 12 Volt. Jouw ventilator zal dus een stuk langzamer draaien. Hij geeft dan minder lucht, maar maakt veel minder lawaai. Een USB2-aansluiting geeft maximaal 500 mA, een USB3-aansluiting geeft maximaal 1500 mA.

Als je een ventilator op volle toeren wilt laten draaien, kun je beter een 5 V model kopen. Dat kan vanaf ongeveer € 5,-. Bij Conrad hebben ze een redelijke collectie. Zie de link hieronder. De meeste computerwinkels zullen geen 5 V ventilatoren verkopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
escape
11 jaar geleden
Bij 5 volt zal de ventilator niet gaan draaien. Of soms wel en soms niet. Dus dit is echt geen goeie tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze draaien prima op 5 Volt. Heb je het wel eens zelf geprobeerd?