de harde schijf van mijn computer werkt niet meer er als ik hem opstart een "_" begint te pinkeren daarna zwart scherm wat nu?

windows xp,ide harde schijf
al geprobeerd om te booten op installatie cd
ps wil niet bestanden verliezen omdat het belangrijke bestanden zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Als de pc begint op te starten zien dat je in de bios komt. Daar aangeven dat de pc als eerste van de cdrom moet booten en daarna pas van de harde schijf. Als de ps dan wel wil starten een reparatie van windows uit laten voeren. Normaal gaan dan geen bestanden verloren. Dus NOOIT laten formatteren. Als dat niet wil lukken de schijf uit de pc halen en deze in een oude kast zetten van een usb schijf. Dan zou je in ieder geval de data van de schijf kunnen redden en daarna proberen windows er vers op te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke wat nu:

Koop een nieuwe harde schijf voor je computer, zet er een besturingssysteem op, en je hebt weer een werkend systeem.

Om de data van je oude schijf te redden kun je die schijf plaatsen in een zogenaamde externe harde schijf behuizing, en die aansluiten op een goed werkende computer.

Vervolgens probeer je die externe harde schijf te benaderen vanaf je werkende systeem, en met een beetje mazzel kun je veel van de oude data kopiëren naar je nieuwe harddisk.

Mogelijk dien je eerst je oude defecte harde schijf in te stellen als: slave drive.

Mocht het niet direct werken kun je ook nog proberen om de oude schijf wat beschaafde tikken te geven met het handvat van een flinke schroevendraaier...

Tsja, en als het allemaal niet wil lukken bestaan er ook bedrijven die er in gespecialiseerd zijn, om data te redden van overleden harde schijven. Maar dan betaal je wel de hoofdprijs...

Succes er mee!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je misschien een ubuntu cd of DVD? Als je daarmee opstart kun je waarschijnlijk aan je gegevens komen. Maar wanneer je denkt dat de harde schijf kapot is, koop je een nieuwe, vervangt de oude schijf en installeert Windows opnieuw. De oude harde schijf kun je als tweede schijf aansluiten/inbouwen. Als Windows opstart vanaf de nieuwe schijf, kan het zijn dat het de oude als tweede schijf ziet.
Is de oude schijf niet zichtbaar, kan het zijn dat je met behulp van een undelete programma toch aan de harde schijf kunt komen.
De goedkoopste manier is met de ubuntu cd. Deze is meestal gratis.Mocht de harde schijf nog werken, kun je zo aan je gegevens komen.
Hier nog een tip achteraf: ALTIJD een back-ups van je gegevens maken. ALTIJD een schijf voor de data apart houden van je Windows schijf.
ALTIJD je gegevens dupliceren op een ander medium. Een externe HD, DVD of bluray.
Het is niet de vraag OF je harde schijf kapot gaat, maar WANNEER! Ze gaan allemaal kapot.