Mijn externe harde schijf doet niets meer en wil ineens dat ik hem formatteer! Al mijn foto's en documenten staan hierop! Hoe kan ik dit oplossen?

Het gebeurde plotseling dat mijn laptop hem niet meer leek te herkennen via de usb aansluiting en nu heb ik geen foto's / muziek/ en documenten meer. Als ik hem aansluit op de laptop zie ik ook niet de naam die ik hem gegeven had, maar gewoon 'externe harde schijf' waar ik niets op kan zien, geen mappen die ik kan openen, want als ik het probeer krijg ik de melding dat ik hem moet formatteren.. Wat ik niet van plan ben, dan ben ik alles kwijt! Help?!

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij ziet hem nu zelfs niet meer...

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu wel weer, hij noemt hem 'Lokale schijf F'

Toegevoegd na 3 minuten:
"F is niet toegankelijk de parameter is onjuist"

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
6.1K

Antwoorden (5)

Je kunt tijdens het opstarten proberen in het BIOS te komen, door bijvoorbeeld op DEL te drukken (Of een andere knop, even opletten tijdens opstarten).
Dan kun je kijken welke harde schijf herkend wordt.
Gewoon overal op klikken en kijken en goed lezen.

Met ESC eruit verandert dan niets aan de instellingen.
Meestal met F10 eruit worden de nieuwe instellingen bewaard.
Soms werkt je Laptop dan weer. Dan direct alles op memory-stick of externe harde schijf zetten.

Als dit niet lukt kun je de harde schijf er uit (laten) halen en kijken of deze in een andere pc het nog wel doet.

Er zijn ook apparaten in de handel waardoor je je losse harde schijf via USB aan een laptop kunt koppelen (o.a. Conrad.nl: USB2.0 IDE & SATA Kabel). Daarmee kun je ook kijken of je harde schijf nog iets doet.

Andere mogelijkheid is opstarten via USB. Dan moet je wel van iemand een USB-stick zien te krijgen waarmee je kunt opstarten.

Succes in de strijd tegen je laptop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt de schijf ook niet meer in een andere computer? Anders toch maar formatteren en de bestanden terug proberen te halen met een programma wat dat doet. Het lijkt erop dat het laatste uurje heeft geslagen van je schijf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had laatst precies hetzelfde met mijn externe harde schijf. Ik heb mijn gegevens kunnen redden door het volgende te doen.

- Ga vooral NIET eerst formatteren, hiermee loop je de kans dat je voorgoed alles kwijt bent.

- Download het programma TestDisk van
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

- Start TestDisk, selecteer de schijf en partitie en kopieer alle bestanden naar een andere, correct werkende schijf.

- Formatteer nu je externe schijf. Je kunt proberen hem weer te gebruiken, maar maak voor alle zekerheid backups van wat je erop zet, want de kans zit erin dat 'ie het definitief begeeft (zoals bij mij is gebeurd).

Eventuele ondersteuning bij het gebruik van TestDisk kan ik wel bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Testdisk is zeker een goede optie, maar je moet wel weten wat je doet. Hoe dan ook, niet proberen te schrijven naar de schijf die nu kapot lijkt/is.

Mijn advies: Doe even helemaal niets met de schijf. Zet hem uit en koppel hem los van je PC!
Informeer eerst bij een proffesioneel data recovery bedrijf wat je beter wel en wat je beter niet kunt doen.
Als je met een slechte schijf aan de slag gaat KAN het zijn dat hij zo ver defect raakt dat je echt alles kwijt bent en er zelfs in een cleanroom niets meer gered kan worden.

Informeer naar kosten en mogelijkheden en besluit dan pas wat je gaat doen. Zolang je niets met de schijf doet, gaat er ook niets verder stuk/verloren.
Je kunt over een paar dagen ook nog aan de slag met je schijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Commentaar op een antwoord zet je in een reactie bij dat antwoord, niet in je eigen antwoord.
Meestal betreft dit een usb poort conflict. Dit ligt dus niet aan de kwaliteit van de harde schijf maar aan de toewijzingen van usb poorten.
Trek de stekker uit de usb poort, start de computer opnieuw op en steek de stekker pas weer in de usb poort als de computer helemaal is doorgestart. 9 Van de 10 keer is dit probleem hiermee opgelost.

Wat je ook doet: ab-so-luut niet formateren. Zolang je dat niet doet is er weinig aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een wijze antwoorden allemaal. Een ding is zeker, niet formatteren !!.
En veder natuurlijk op zoek naar de goedkoopste manier om de gegevens terug te halen (of voorgoed kwijt te raken).
Als die data echt belangrijk is niet zelf knutselen, maar laat een echte expert ernaar kijken.
Ik ben graag bereid om te proberen de gegevens van de schijf te halen.