Hoe krijg ik wat meer computer-hardware kennis?

Ik probeer al een tijdje mijzelf een beetje bij te scholen op computer gebeid. Maar ik kan nergens goede/duidelijke info vinden met betrekking tot goede processors etc voor een (vergevorderde) leek als ik. Kan iemand mij een site/boek aanreiken waarin jip en janneke taal wordt verteld wat bepaalde specificaties als ghz en mhz etc worden uitgelegd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke dag hardware.info tweakers.net en tomshardware.com lezen. Vooral de comments op een nieuwsitem doorlezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast CPU of GPU(grafische kaart) benchmark in google tikken en dan de resultaten vergelijken, ten opzichte van de prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een boek van een 3 maanden oud kan het al niet meer staan, dus wat is het alternatief?

Antwoorden (3)

Op deze website heb ik zelf heel veel ervaringen opgedaan.
Alles staat duidelijk aangegeven wat wat is en hoe wat werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet weet wat GHz en MHz betekenen ben je niet vergevorderd...

http://nl.wikipedia.org/wiki/MHz
http://nl.wikipedia.org/wiki/GHz

Bruikbare boeken voor beginners zijn de 'voor dummies' boeken: http://www.bol.com/nl/p/pc-s-voor-dummies/1001004002722997/

Voor de gevorderde lezer is (of was) tom's hardware guide een goede: http://www.tomshardware.com/ (engelstalig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi boek, gebruikt mijn opa ook. De beste man is 85 en weet zich dankzij dat boek erg goed te redden met zijn PC.
Van iedere dag Tweakers.net even in de gaten houden leer je al veel, of even op de forums van die site kijken. Veel dingen worden goed uitgelegd.

Je moet daar wel al een beetje basiskennis hebben.

Mhz en Ghz is echter wel heel erg basis, en heeft over het algemeen geen betrekking tot hoe goed de processor is, maar het is de kloksnelheid: hoe snel hij draait.

Mijn oude Dell laptop uit 2005 draait op 3.2 Ghz, dat klinkt veel beter dan mijn huidige laptop, die op 2.2 Ghz draait.

Maar de laptop van 2.2 Ghz is veel sneller omdat de processor veel sneller/geavanceerder is.

Let ook op dingen als Dual en Quad core. Een Nvidia Tegra is bijvoorbeeld een Quad core mobile processor voor in telefoons, maar bijvoorbeeld de Dual core Snapdragon S4 is sneller, puur omdat dat een modernere chip is (ARM Cortex A9 vs ARM Cortex A15