Waarom wordt mijn laptop zo traag wanneer ik er muziek op afspeel?

Ik merk dat mijn laptop zeer traag kan reageren wanneer ik er muziek op afspeel (meestal mp3). Dit heeft niks te maken met de inzet van de cpu voor het decoderen, want dat kost doorgaans maar zo'n 4%.

Wanneer ik bijvoorbeeld een eenvoudig bestand kopiëer dan gaat dat ineens 20 x zo langzaam zodra de muziek aan staat. Wanneer ik de muziek uitzet, dan gaat het kopiëren meteen weer snel.

Je ziet ook dat het kopiëren nauwelijks cpu-kracht krijgt toebedeeld wanneer de muziek speelt.

Het heeft ook niets met het besturingssysteem te maken. Ik gebruik namelijk ook Linux en daar is het ook aan de hand.

Kan iemand mij een verklaring hiervoor geven?

Toegevoegd na 2 dagen:
ZELF REEDS OPGELOST....

Het komt door de vibraties van de interne speakers in de laptop. Deze zitten vlakbij de harde schijven. Door de trillingen kon de harde schijf veel minder goed zijn werk doen.
Zodra ik een koptelefoon aansloot, was de harde schijf (en dus ook het werken met de laptop) weer lekker snel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Misschien heb je te weinig werkgeheugen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een mogelijkheid is inderdaad zoals hierboven vermeld staat je werkgeheugen. Maar het afspelen van muziek moet niet al te veel ruimte kosten op je RAM (werkgeheugen). Wat mogelijk is, is dat het programma waar je muziek mee afspeelt heel groot is en aan het updaten is wanneer je muziek luistert. Dit kost veel op je RAM.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn geheugen of snelheid van de hardschijf.
Je geeft aan dat kopieersnelheid omlaag gaat bij het afspelen van mp3.
Als er te weinig geheugen is voor een bepaalde taak of proces, dan gaat het OS virtueel geheugen inzetten. Windows en Linux maken gebruiken van virtueel geheugen.
Dat virtueel geheugen staat op de harde schijf. Dus een snel of lange harde schijf maakt uit.
Formeel is wel afhankelijk van OS, maar 99,9999 % van de laptops maken gebruik van OS met virtueel geheugen.

Dit is een mogelijke verklaring, maar meten is weten en in windows zit broncontrole of taakmanager en deze kan laten zien wat het processor en geheugengebruik is.