Ik de amd fx-4170 goed voor gamen?

Ik weet dat games eigenlijk al nooit meer dan 4 cores gebruiken, maar is het ook echt zo dat als ik eentje met 8 cores neem dat die dan minder goed is. of word ie gewoon niet beter. Ik wil namelijk ook gewoon zo'n snel mogelijke CPU. en wat is een goed moederbord voor de fx-serie waar je nog goed mee kan overclocken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Jij met je minecraft.

De topicstarter moet zelf weten naar wie hij luistert, maar een quadcore voor gaming is ZAT. Z, A, T.

Tenzij je zwaar gaat videobewerken, dan heb je meer aan de zes of acht core. Maar voor gaming en enigszins foto/video bewerking is een 4-core meer dan voldoende.

Overclocken zou ik niet aan beginnen. Als je dit soort vragen stelt, dan ga ik er voorlopig van uit dat je je nog niet eerder, dan wel een heel klein beetje met overclocken bezig hebt gehouden. Overclocken was 'vroeger', met AMD's Athlon X2-series of Intel's 6600/6700/6800 (beiden dualcore) processors een leuke bijkomstigheid. Ook de Qxx00 (intel) series en de AMD Phenom series (beiden quadcore) processors waren een droom (in combinatie met een proper moederbord) voor overclockers.

Maar de huidige generatie processors (AMD's FX-series, Intel's Core i5/i7 series) is overclocking voor gamen niet bepaald de bedoeling. Intel's Core i5/i7 processoren (niet de budget i5-variant overigens) hebben een turbo module aan boord.

AMD daarentegen, draait in games zoals BF3, MW2/3, COD Black Ops 2, de 2012 editie van Need For Speed: Most Wanted geweldig als je een FX-41xx pakt. Met voldoende geheugen, 8gb is écht aan te raden, heb je in combinatie met een Asus, MSI of Gigabyte moederbord, een heel fijn systeem in handen.

Als je bijvoorbeeld naar BF3 kijkt, dat speel ik zelf ook, deze gebruikt 'maar' 2 cores, échter heb je wel een Quadcore processor nodig om BF3 2 cores te laten gebruiken. BF3 gebruikt bij een dualcore processor maar 1 core. Ik zal je de details hierover besparen. Dan ben ik wel even bezig met typen/uitleggen.

Bij een Hexa-core (6 core) gebruikt BF3 nog steeds maar 2 cores.

Pak je echter een Octo-core (8 core), dan gebruikt BF3 wél 4 cores, maar dan heb je minimaal een videokaart nodig zoals bijvoorbeeld een nVidia GTX670 of een AMD HD7870.
Heb je bijvoorbeeld een Octo-core i.c.m. een nVidia GTX660 (Ti) of een AMD HD7850, dan gebruikt BF3 weer 2 cores.

Het is een heel gecompliceerd verhaal wat weinig tech-freaks snappen.

Ik run al 10 jaar een goedlopend bedrijf, waarbij wij vooral persoonlijk omgaan met onze klanten. Wij proberen ze zeer goed uit te leggen hoe of wat. En dan natuurlijk hopen we dat ze weer bij ons terugkomen :)

Het moraal van dit wáre verhaal is:
- Voor gaming heb je geen 6-core of 8-core processor nodig. Een 4-core is MEER dan zat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor welk soort gamen bedoel je (minecraften, of diehard games spelen op 1200p?)
Je videokaart is het belangrijkste bij gamen(processor ook, maar minder) in dat opzicht is de fx4170 een mooie processor voor weinig geld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Over de snelheidswinst, het is de kloksnelheid per core dus deze heeft standaard 4 'processors' van 4.2 GHz.
Er zijn wel degelijk games die 8 cores benutten maar dan praat ik niet over minecraft :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In games die geen 8 core ondersteunen is hij langzamer,
Omdat de fx4170 4*4.1 heeft en de fx8120 8*3.1 dus het ligt eraan wat de game ondersteunt.(3.1 vs 4.1 GHz)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan bedoel ik natuurlijk hoeveel cores de game ondersteunt