Is het als je water over je laptop hebt geknoeid wel of niet verstandig om 'm op z'n zij te zetten of te proberen het toetsenbord te verwijderen?

Zijn deze dingen verstandig, of bereikt het water zo juist plekken die oorspronkelijk nog droog waren?

Toegevoegd na 17 minuten:
Het gaat overigens om het ingebouwde toetsenbord, niet een losse (maar misschien was dat al duidelijk).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
1.9K

Antwoorden (3)

Er is eigenlijk geen beste manier om iets met waterschade in een laptop te doen meestal als je water of andere geleidende vloeistoffen op een laptop hebt gemorst, dan is vaak het toetsenbord niet of slechts deels functioneel. Wellicht is het nog verstandiger het water eruit te zuigen met een stofzuiger. Dat klinkt raar maar de stofzuiger kan het makkelijk hebben. Ik heb in de laatste 10 jaren vele laptops gerepareerd die te kampen hadden met vloeistofschade en meestal betekend dat het einde voor het toetsenbord, maar er zijn uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onmiddellijk de batterij en het netsnoer eruit halen en volledig laten uitdrogen.
Het kan geen kwaad om die op zijn zijkant te leggen dan kan het water zoveel mogelijk eruit lopen.
Pas terug in dienst nemen na een paar dagen om zeker te zijn dat alles opgedroogd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Batterij en netspanning er af is uiteraard goed. Zo voorkom je dat er nog ergens stroom kan blijven lopen en voorkom je mogelijk kortsluiting.
Zet de laptop vervolgens in een bak/doos en overgiet hem met rijst.
Liefst eerst een laag rijst er onder.....
Laat hem zo maar een dag of 2 a 3 staan. Droge rijstkorrels trekken ontzettend goed vocht aan zonder electronica te beschadigen (in tegenstelling tot zout)

Deze tip werkt overigens ook goed bij mobiele telefoons die nat zijn geworden.