Wat is er mis met mijn videokaart?

Hallo, ik heb een tijd geleden mijn pc laten controleren voor een gewone beurt en toen bleek dat de videokaart defect was. Die is toen naar 10 weken, wat natuurlijk veel te lang is, vervangen. Nu als ik een simpel spel opstart draait de videokaart helemaal door, de videokaart word zoon 90-100 graden en de fans gaan naar do 60-80%. Dit was met mijn vorige videokaart nooit en dit is nog steeds dezelfde soort. Ik weet niet of ze iets in mijn computer hebben aangepast of dat de videokaart gewoon helemaal niet klopt. De kaart is wel getest voor ik hem terug kreeg en bij hun bleek hij te werken. Voor de duidelijkheid, het is een Asus Radeon HD6970 DCII 2GB

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
capthavoc
11 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp is je oude kaart in een andere pc getest en was daar wel goed ?
en de nieuwe is van hetzelfde type ?
capthavoc
11 jaar geleden
wat ik dus ook vraag heb je die oude kaart terug gekregen ?
en wat was daar dan kapot aan ?
was je het daar ook mee eens ? of merkte je het niet eens ?

Antwoorden (3)

Zal eens wat mogelijkheden noemen.

- De koeler van je videokaart zit niet goed of werkt niet goed/is beschadigd waardoor die ook niet optimaal kan koelen en dus zal die harder moeten draaien dan gebruikelijk om toch nog aardig de temperatuur te drukken.

- Die nieuwe kaart was misschien zo nieuw niet en zat al voor een goed deel vol stof. Als stof in de weg zit kan de koeler niet goed z'n warmte kwijt » omschreven gevolg.

- De luchtstroom door je kast is niet op orde. Stof kan ook hier een rol spelen. Tegenwoordig zijn er vaak stoffilters voor intake fans gemonteerd. Deze dien je zo nu en dan ook schoon te maken.
Ook kan de luchtstroom in je kast door bv een kabelbos gehinderd worden.
Een of zelfs meer van je case fans kunnen defect of simpelweg losgekoppeld zijn waardoor dezelfde steeds warmer wordende lucht in je kast blijft rouleren.

Dat zijn de meest voor de hand liggende oorzaken. Er zijn natuurlijk meer oorzaken te bedenken maar de kans daarop is nogal klein. Dus om nog tien kleine kans mogelijkheden te gaan noemen lijkt me een beetje teveel van het goede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als aanvulling op de mogelijkheden van endemion nog 2 opties die mij iets aannemelijker lijken:

1. De nieuwe videokaart wordt niet zo goed gekoeld als je oorspronkelijke kaart of misschien zelfs passief gekoeld terwijl je oude actief werd gekoeld?
2. Er is iets misgelopen met de videodriver en deze dient opnieuw geïnstalleerd te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga met je PC terug naar waar ze de PC gecheckt hebben en een nieuwe kaart geïnstalleerd hebben. Wellicht garantie.