Welke specificaties zijn belangerijk bij kopen van een nieuwe laptop ?

Ik ben op zoek naar een goede om mee te internetten, mailen, muziek afspelen ,foto's bewerken, geen ingewikkelde dingen verder.
Heel veel verstand van dit soort dingen heb ik helaas niet en wil graag weten welke specificaties ( processor, ram geheugen, opslag e.d.) voor mijn laptop de juiste zijn ?!?!

Weet jij het antwoord?

/2500

Over het algemeen kun je wel stellen dat de cpu + gpu de belangrijkste dingen zijn om naar te kijken. Echter als je niet gaat gamen valt de gpu zo'n beetje af als belangrijk aspect en kun je je het beste op de cpu concentreren. De rest vd specs is meestal iig wel ok/voldoende en dus minder belangrijk tenzij je specifieke eisen hebt (min hoeveelheid ram, msata slot, gewicht ed). Hier is iig een ranglijst wbt mobiele cpu's te vinden. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html Ook nog maar ff de lijst met gpu's (afk videokaart) erbij, just in case. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html Hier kun je kijken wat het hoogst haalbare is met een bepaald budget. http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html (als je op populariteit afgaat zit je meestal ook wel goed)

Als je niet gaat gamen heb je geen speciale videokaart nodig dus daar zul je niet op hoeven letten. 4GB RAM is tegenwoordig wel het minimum, liever 6 of zelfs 8. Als processor zou ik gaan voor een i5-3XXX, waar de X staat mag een willekeurig getal zijn, als het er maar 4 zijn en het met een 3 begint. Je zult voor ongeveer 500-600 euro wel een kunnen vinden waar je 3/4 jaar sowieso wel mee vooruit kunt.

aangezien je ook foto's wilt bewerken zou ik minimaal een i5 aanraden van de 4e generatie (3e kan ook prima), minimaal 6 GB RAM geheugen, 500GB of grotere hardeschijf, een schijf met 7200 RPM, videokaart van nvidia gtx 540M- of hoger / 6XXM (X zelf invullen), ATI Radeon HD 5700 series of hoger. Je kan een mindere videokaart nemen, ik weet natuurlijk niet hoeveel foto's je bewerkt dus die keuze moet je zelf nemen. Prijzen van laptops met een i5-i7 van de 3e generatie zijn behoorlijk gedaald of zelfs gehalveerd. In de bron heb ik een link achter gelaten, goede prijs voor een mooi ding. Kijk zelf gerust verder of je 'm ergens goedkoper kan krijgen, soms hebben winkels leuke acties. En om eerlijk te zijn kan je beter geen HP, Packard Bell, Compaq, of Samsung laptop halen. Vaak zijn deze van niet al te beste kwaliteit, zelf vind ik Asus de prijs-kwaliteitverhouding goed.

Bronnen:
http://shop.asus.nl/shop/nl/nl-NL/Home/1-P...

Ik vind het jammer dat alle antwoorden hierboven zover ingaan op 'technische specificaties' waar je op moet letten terwijl deze bij bijna alle laptops tegenwoordig ruimschoots zullen volstaan voor de gevraagde activiteiten. Hou het simpel en let gewoon op het volgende: 1. Veel belangrijker dan de technische specificaties van de 'binnenkant' van de laptop is misschien wel de beeldschermkwaliteit. Daar zit je bij een laptop namelijk wel aan vast (hoewel niet per se, maar als het is om een extern scherm aan te sluiten dan neem je geen laptop, hoewel geen laptop nemen sowieso beter is, maar soit). 2. Neem gewoon geen netbook, die zal net niet volstaan voor het fotobewerken. 3. Neem uiteraard een laptop van een 'goed' merk, dan ben je zeker dat alles hardwarematig 'lekker' zit. 'Goed' merk? Alles behalve de goedkoopste en duurste brol ;-) 4. Een degelijke laptop voor een leuke prijs (in aanbieding?) niet laten schieten natuurlijk! 5. En om ons dan toch even te verlagen tot specs om aan te duiden hoe je toch zeker bent van een 'all round' goede laptop: een moderne quadcore van min 2 GHz en pakweg 4 GB RAM volstaat ruimschoots. En tot slot laatste tip: laat je niet gek maken door verkoopspraatjes ;-) Je hoeft niet zo erg veel van laptops te kennen, gewoon a.d.h.v. bovenstaande tips naar de winkel gaan en het buikgevoel volgen ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100