Welke specificaties zijn belangerijk bij kopen van een nieuwe laptop ?

Ik ben op zoek naar een goede om mee te internetten, mailen, muziek afspelen ,foto's bewerken, geen ingewikkelde dingen verder.
Heel veel verstand van dit soort dingen heb ik helaas niet en wil graag weten welke specificaties ( processor, ram geheugen, opslag e.d.) voor mijn laptop de juiste zijn ?!?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (4)

Over het algemeen kun je wel stellen dat de cpu + gpu de belangrijkste dingen zijn om naar te kijken. Echter als je niet gaat gamen valt de gpu zo'n beetje af als belangrijk aspect en kun je je het beste op de cpu concentreren. De rest vd specs is meestal iig wel ok/voldoende en dus minder belangrijk tenzij je specifieke eisen hebt (min hoeveelheid ram, msata slot, gewicht ed).

Hier is iig een ranglijst wbt mobiele cpu's te vinden.
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

Ook nog maar ff de lijst met gpu's (afk videokaart) erbij, just in case.
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Hier kun je kijken wat het hoogst haalbare is met een bepaald budget.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html
(als je op populariteit afgaat zit je meestal ook wel goed)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet gaat gamen heb je geen speciale videokaart nodig dus daar zul je niet op hoeven letten. 4GB RAM is tegenwoordig wel het minimum, liever 6 of zelfs 8. Als processor zou ik gaan voor een i5-3XXX, waar de X staat mag een willekeurig getal zijn, als het er maar 4 zijn en het met een 3 begint. Je zult voor ongeveer 500-600 euro wel een kunnen vinden waar je 3/4 jaar sowieso wel mee vooruit kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4GB RAM of meer mag, maar is voor standaardtaken wel wat overdreven. Het zal de computer dan meer vertragen dan dat hij er baat bij heeft. Ongebruikt geheugen moet namelijk ook aangestuurd worden en deze prestatie is de pc kwijt. Teveel geheugen is dus net zo nadelig voor een pc als te weinig geheugen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De processor die je dan hebt is wel flink dus heb je geen last van. Je kunt beter teveel hebben zodat je langer met je laptop kan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eNdEmiOn: sla er dan maar de vakliteratuur eens op na! Goed dat het 'net zo nadelig' is is misschien overdreven. Maar wil je de volle prestaties dan stop je niet of beperkt meer RAM in je pc dan nodig.
aangezien je ook foto's wilt bewerken zou ik minimaal een i5 aanraden van de 4e generatie (3e kan ook prima), minimaal 6 GB RAM geheugen, 500GB of grotere hardeschijf, een schijf met 7200 RPM, videokaart van nvidia gtx 540M- of hoger / 6XXM (X zelf invullen), ATI Radeon HD 5700 series of hoger. Je kan een mindere videokaart nemen, ik weet natuurlijk niet hoeveel foto's je bewerkt dus die keuze moet je zelf nemen.

Prijzen van laptops met een i5-i7 van de 3e generatie zijn behoorlijk gedaald of zelfs gehalveerd. In de bron heb ik een link achter gelaten, goede prijs voor een mooi ding. Kijk zelf gerust verder of je 'm ergens goedkoper kan krijgen, soms hebben winkels leuke acties.

En om eerlijk te zijn kan je beter geen HP, Packard Bell, Compaq, of Samsung laptop halen. Vaak zijn deze van niet al te beste kwaliteit, zelf vind ik Asus de prijs-kwaliteitverhouding goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6 GB voor fotobewerking is echt al high end fotobewerking dan en dat kan ik toch niet opmaken uit de vraag. Ook hier geld dan weer: teveel RAM-geheugen is even 'slecht' dan teweinig RAM-geheugen. 4 GB zal in dit geval vermoedelijk ruimschoots volstaan en is voldoende om mee te beginnen. Het kan namelijk steeds uitgebreid worden moest dit toch nodig blijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het onlangs tegengekomen in de vakliteratuur. Als ik het artikel terugvind zal ik iets laten weten.
Ik vind het jammer dat alle antwoorden hierboven zover ingaan op 'technische specificaties' waar je op moet letten terwijl deze bij bijna alle laptops tegenwoordig ruimschoots zullen volstaan voor de gevraagde activiteiten.

Hou het simpel en let gewoon op het volgende:
1. Veel belangrijker dan de technische specificaties van de 'binnenkant' van de laptop is misschien wel de beeldschermkwaliteit. Daar zit je bij een laptop namelijk wel aan vast (hoewel niet per se, maar als het is om een extern scherm aan te sluiten dan neem je geen laptop, hoewel geen laptop nemen sowieso beter is, maar soit).
2. Neem gewoon geen netbook, die zal net niet volstaan voor het fotobewerken.
3. Neem uiteraard een laptop van een 'goed' merk, dan ben je zeker dat alles hardwarematig 'lekker' zit. 'Goed' merk? Alles behalve de goedkoopste en duurste brol ;-)
4. Een degelijke laptop voor een leuke prijs (in aanbieding?) niet laten schieten natuurlijk!
5. En om ons dan toch even te verlagen tot specs om aan te duiden hoe je toch zeker bent van een 'all round' goede laptop: een moderne quadcore van min 2 GHz en pakweg 4 GB RAM volstaat ruimschoots.

En tot slot laatste tip: laat je niet gek maken door verkoopspraatjes ;-)
Je hoeft niet zo erg veel van laptops te kennen, gewoon a.d.h.v. bovenstaande tips naar de winkel gaan en het buikgevoel volgen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je een Power-user-laptop moet gaan kopen voor de basistaken die hierboven beschreven staan. Een laptop gaat trouwens relatief snel stuk en is snel verouderd, loopt per definitie al 2 jaar achter de desktop-pc aan qua prestaties. Dus als je ook nog maar enigszins 'zo lang mogelijk mee wil doen', dan moet je al niet naar een laptop kijken. Wat de vergelijking met de thermometer betreft: dat hangt er vanaf waarvoor je de temperatuur wil weten. Voor de basistaken die de vraagsteller wenst volstaat 'de hand uit het raam steken'. Dat er weinig verschil zit tussen de verschillende lcd-schermen ok. Maar 'weinig' is niet 'geen'. Het is dus nog steeds de moeite waard om erop te letten dat je geen laptop met 'vrij slecht' scherm neemt. Die kom je namelijk nog redelijk vaak tegen. Voor een medion kiezen omdat deze betere specs heeft vind ik dom. Specs zeggen namelijk niet alles over een pc en dat wilde ik met mijn antwoord ook duidelijk maken. Je weet namelljk niet hoe goed alles van binnen in elkaar zit. Wat heb je dan aan de specs als het binnenin zo slecht in elkaar zit dat je ze niet ten volle kan benutten. Wat betreft de GHz'jes was ik inderdaad onvolledig. Daar bedoelde ik een 2 GHz intel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Relatief snel stuk ja, enerzijds omdat er veel slijtage op het scherm optreed want dat klapt men telkens open en dicht en over het algemeen zijn de componenten in een laptop veel gevoeliger dan in een desktop. Dat is misschien een beetje te algemeen gesteld maar in praktijk komt het daar meestal wel op neer als een laptop defect raakt. Ik was het in ieder geval beu bij mijn 3de laptop en ben terug overgestapt op een desktopcomputer. Overigens veel milieuvriendelijker. Als je er goed over nadenkt heeft een desktopcomputer alleen maar voordelen behalve dat hij niet mobiel is. Maar soit. Natuurlijk beste kiezen voor een bepaald budget of meer besparen als je iets niet nodig hebt en meer van je budget overhouden, is nog beter. Maar dat lijkt mij zo logisch dat dat me het vernoemen niet waard leek in mijn antwoord. Wat betreft die onderdelen heb je gelijk. Een intelcpu in een medionlaptop of asuslaptop zal hetzelfde presteren. Maar vergelijk het met een desktop-pc. Geef een klungelaar een handvol hardware en geef een expert diezelfde handvol hardware: je weet toch wel wie van de 2 de beste computer in elkaar steekt? Met die laptop is dat net zo. En op die manier kan het wel invloed hebben op de all-roundprestatie van de laptop en dat is dan eigenlijk nog in het beste geval. En natuurlijk bestaat er een verschil tussen de verschillende intel 2 GHz cpu's. Vandaar dat ik de nadruk lag op 'moderne' cpu.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een laptop relatief snel kapot gaat heeft niet alleen met vallen en stoten te maken maar ook vanwege het feit dat de onderdelen vaak veel gevoeliger zijn. Bovendien is dit bij een laptop dan nog eens erger want niet zo eenvoudig (en dus goedkoop) te vervangen als bij een desktop. Wat je snel doet besluiten om een nieuwe laptop aan te schaffen. Met een desktopcomputer bespaar je dus veel veel veel! Dat dezelfde onderdelen een gelijke prestatie geeft daar ben ik het niet 100% mee eens. Als die "klungelaar" een pc in elkaar steekt zal je in misschien 10% van de gevallen daar niets van merken. In alle andere gevallen zal zich dat uiten in mindere prestaties (eventueel als de pc al wat ouder is/wordt) of in het feit dat de pc sneller stuk is of in het feit dat bepaalde functionaliteit niet naar behoren werkt. Met andere woorden: het is niet omdat je met dezelfde onderdelen werkt dat je die niet minder netjes of zelfs fout kan assembleren! Ookal gaat het om identieke onderdelen: de afwerking heeft hier véél invloed op! Met die vergelijking doel ik dan ook op het feit dat bij Medion waarschijnlijk alleen maar klungelaars werken (of alleszins al minstens 1 teveel, want 1 slechte pc is er al 1 teveel en op dat vlak heeft Medion me al achterover geblazen! Gelukkig niet met een pc van mij persoonlijk.) Misschien dat dit toevallig een goedkopere Medion-pc was. Maar of dit uitmaakt? lijkt mij niet en in dat geval des te schokkender!