Waar vind ik recente snelheidstests van harde schijven?

Voor mijn nieuwe PC (een desktop) zoek ik een harde schijf. Om merk en model te kiezen, wil ik graag wat snelheidstests zien. Ik vind echter nauwelijks recente vergelijkende tests voor mijn gewenste soort schijven.

Waar vind ik goede vergelijkende tests, uit 2011 of 2012?

Toegevoegd na 1 minuut:

Oh ja, ik zoek het volgende:
--  Capaciteit: 2 TB.
--  Desktopmodel.
--  Belangrijkste wens: snelheid.
--  Tweede wens: geen herrie.

RAID-opstellingen komen niet in aanmerking, die leveren in de praktijk te weinig snelheidswinst op.

(Of er ook een SSD in de computer zal komen is een andere vraag, die losstaat van de keuze van de harde schijf.)

Het gaat me op dit moment dus puur om vergelijkende snelheidstests, waarbij het fijn zou zijn als bij zo'n snelheidstest ook het geluidsniveau zou worden gemeten.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou even per schijf kunnen checken bij tweakers of iemand het in zijn review heeft getest. Vaak wordt dan HD-tune gebruikt. http://tweakers.net/pricewatch/cat/333/serial-ata-harde-schijven.html#filter:XY3LCsIwEEX_ZdZZRK2K_YCCC0HQnbgI6RQG8iiTCELpvztJtQuzCXfOnTMTDMQpX5ks3snjxbyhDS_n1D-g8AORe-SO0PXQQhrR0kDWZIoBvvAWOQszya4TqZ2l3xwaBWORVuFuryDZyMvdNRSkJaBDm7FflhO0DziKUBzwVPVyRy4jC5lgo0_l82UXtro-KfsiXvM8zx8 De meeste RAID opstelling gebruik je niet voor snelheid, maar voor redundancy(veiligheid). RAID 10 (ookwel 1+0) is veilig en sneller. Daarnaast vraag ik me af of er veel programma's/momenten zijn wanneer je de volledige snelheid van de HDD nodig hebt, maar aan de andere kant weet ik niet wat je er precies mee gaat doen, misschien iets waar HDD snelheid enorm gewenst is. Ik geloof dat een 2TB schijf (7200RPM) zo'n 120/150MB/s kan verstouwen. Wat ik dan wel weer heel bijzonder vindt is dat je je druk maakt over de snelheid van de HDD, maar nog twijfelt over SSD. Als je nou ergens een significant verschil uit kan halen is het wel een SSD in je PC stoppen ongeacht welke RAID/non-RAID HDD setup je er anders voor zou nemen. Je zou dan een tijdelijke werkfolder aan kunnen maken waarin je project-files in gooit(nogmaals weet niet wat je ermee van plan bent) en dan kan je supersnel alles inladen als je het nodig acht. Sommige SSD's kunnen bijna 500/500MB/s (read/write) aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://hothardware.com/Reviews/Definitive-2TB-Hard-Drive-Roundup/?page=5 Zoals ik al zei ligt het tussen de 120/140, met een uitschieter naar de 100MB/s (en dat zijn dan meestal die 5400 RPM groene eco schijven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Over RAID:
Voor veiligheid heb ik al een prima back-up-systeem. Omdat de back-up elders wordt opgeslagen, is dat veiliger dan RAID in geval van blikseminslag of diefstal. Ik heb gedacht aan RAID (striping) voor snelheid, maar tests wijzen uit dat de snelheidswinst in de praktijk minimaal is.   Over SSD:
Ik denk dat er wel een SSD in de computer komt, maar ik wilde die vraag loshouden van de vraag naar vergelijkende tests van harde schijven. Het enige doel van die opmerking was te voorkomen dat veel antwoorders mij een SSD zouden aanraden. Overigens twijfel ik wel over de SSD. Goed, Windows start in de helft van de tijd, en applicaties starten wat sneller - maar heb ik daar echt iets aan? Dat is 30 seconden snelheidswinst op een totale de-computer-staat-aan-tijd van drie uur of meer. Verwaarloosbaar dus. De grootste flessenhals die door de harde schijf wordt veroorzaakt is op dit moment het bewerken van foto's. Denk daarbij aan 15 tot 150 MB per foto. Bij het doorlopen van een verzameling foto's om een bepaalde foto te zoeken, zie ik nu veel te lang "Loading" in het scherm staan. Het bewerken van een foto gaat traag (natuurlijk wel afhankelijk van de bewerking), en tijdens het wachten brandt het lampje van de harde schijf. En nee, dat is geen swappen. Die foto's staan op de harde schijf. Als ik nu vooraf weet dat ik met een beperkte set foto's aan de gang ga, zou ik die naar SSD kunnen kopiëren, dan bewerken, dan terugzetten naar harde schijf. Maar ten eerste is dat een hoop overhead, ten tweede wandel ik vaak kriskras door de verzameling heen, en álles op SSD zetten is niet haalbaar. Maar goed, vandaar dus dat ik mij afvraag of een SSD eigenlijk wel nuttig is - in de praktijk bedoel ik dan, dus niet als je met een chronometer in de hand iets gaat meten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je links zijn trouwens heel nuttig!
Cryofiel
11 jaar geleden
Hoeveel geld heb ik over om mijn computer 13 seconden sneller te laten opstarten? SSD vs. HDD:
http://www.youtube.com/watch?v=-sA0zmhW7Fg

Het beste antwoord

Bij computer totaal vond ik een test uit 2011:

http://computertotaal.nl/hardware/22839-test-grote-harde-schijven/3.html

Wellicht kun je daar iets mee?

Toegevoegd na 21 uur:
Je zou natuurlijk ook nog kunnen denken over een striped set van 4 x 512 Gb SSD. Groot, stil en snel! (niet goedkoop...)

Toegevoegd na 21 uur:
Je hebt zelfs al 1 Tb SSD schijven, maar die zijn (nog) wel extreem duur.
rose
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
1 TB? Ik heb al een SSD van 3,2 TB gezien. Kost slechts € 18109,49... 4 x 512 GB is dan veel goedkoper. De goedkopere die ik zag kost 4 x € 1397,98 maar heeft een snelheid van slechts 260 MB/s. Een duurdere versie kost weliswaar 4 x € 2663,99 en is daarmee bijna dubbel zo duur, maar daarvoor krijg je dan ook een snelheid van 1 (schrijven) resp. 1,3 (lezen) GB/s.
Cryofiel
11 jaar geleden
In dit filmpje start een computer met SSD "maar liefst" 13 seconden sneller op dan een computer met HDD (beide zonder RAID):
http://www.youtube.com/watch?v=-sA0zmhW7Fg
rose
11 jaar geleden
Nou vroeg je ook alleen maar naar een (snelheids)test, maar in de reacties bij de vraag had je het over het alleen maar handig zijn voor het opstarten van SSD's, omdat je voor je foto's minimaal 2tb nodig hebt, dus ik dacht, ach, ze heeft het nergens over maximum prijzen en ssd's zijn uiteindelijk toch significant sneller... En 13 seconden is best veel, bij het opstarten. Alleen op een hele dag maakt het niet zoveel uit.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oorspronkelijk dacht ik echt dat het opstarten significant sneller zou gaan vanaf een SSD. Uit het filmpje blijkt dat de winst slechts 13 seconden is. Relatief gezien heel significant, maar absoluut gezien maakt het mij niet uit. Zeker niet aangezien mijn huidige computer niet alleen te traag is, maar daarnaast een opstarttijd van een half uur heeft...     :-( De SSD-vraag wordt dus of ik ruim 100 Euro over heb voor 13 seconden tijdwinst bij het starten van Windows, en voor elke keer 0 tot 2 seconden tijdwinst bij het starten van een programma. Maar goed, dat is een vraag die ik zelf moet en kan beantwoorden, dus zonder GV. Daarom heb ik dit onderwerp expliciet uitgesloten van deze GV-vraag (hoewel we het nu meer over het uitgesloten onderwerp hebben dan over het eigenlijke onderwerp).
rose
11 jaar geleden
Ik ben zelf een paar maanden geleden overgestapt van PATA(IDE) naar SATA. En DDR geheugen. Al met al al een hele verbetering en voor mij zeker voldoende (als ik haast krijg ga ik wel op een typecursus).
Cryofiel
11 jaar geleden
Hee, een wedstrijdje "wie is het meest ouderwets"? Vul jij ook nog steeds je belastingaangifte op papier in, zoals ik? Het kost elk jaar wat meer moeite om die papieren aangifteformulieren nog te krijgen, maar tot nu toe is het elke keer weer gelukt.
rose
11 jaar geleden
Nee, belastingaangifte doe ik al een paar jaar elektronisch. Wel gebruik ik nog gewoon 'ouderwetst' als overtreffende trap.

Andere antwoorden (3)

Nero DriveSpeed gratis downloaden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al gekeken op hardware.info?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de nieuwere hardeschijven zijn niet zo traag
het zal weinig uitmaken welke hardeschijf je haalt
ik beveel je een seagate barracuda aan
die staan bekend om een langere levensduur

wil je echt snelheid hebben kan je altijd
kiezen voor een hardeschijf voor je grote bestanden
en dan een klein ssd`tje voor windows
en wat programma`s dat werkt het allersnelste

Gr.