waarom is niet het gehele geheugen van mijn externe harde schijf beschikbaar?

Als je in de winkel een schijf van 2 TB koopt, kom je er vaak thuis achter dat hij maar 1,8 TB is... Vraag ik me af, waar zijn die andere 200 GB gebleven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Hardware
1.1K

Antwoorden (3)

Een harde schijf moet ook draaiende gehouden worden... Dit kost niet alleen wat draadjes enzovoort maar ook een klein gedeelte ruimte van de schijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Waar haal je het vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt wel, bijvoorbeeld: je kan niet bij de boot sector, file allocation table etc, maar dit is geen 200gb op 2tb Boot Sector =>
FS Information Sector (FAT32 only)
More reserved sectors (optional)
File Allocation Table #1
File Allocation Table #2
Root Directory (FAT12/FAT16 only)
Data Region (wat je dus overhoudt...)
dit is een voorbeeld van FAT NTFS heeft dan weer een MFT
In NTFS, all file data—file name, creation date, access permissions (by the use of access control lists), and contents—are stored as metadata in the Master File Table. de schijf is dus sowiso, ALTIJD, groter dan de partitie die je kan gebruiken. +je bron: wikipedia
Dat komt door het volgende.

1 MB = 1024 kB = 1024*1024 B = 108576 B
Zo is Dus 1 GB ook weer 1024 MB. Het is dus nooit 1000 precies, maar altijd 1024.

Maar met die 2 TB bedoelen ze dat je 2 000 000 000 000 B hebt. (En dus niet 2 keer 1024 GB)

2 000 000 000 000 B = 1953125000 kB = 1907348 MB = 1862 GB = 1,8 TB.

Het is dus eigenlijk gewoon een beetje nepperij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het spraakgebruik gaat men uit van 1000 bytes per kilobyte, 1.000.000 bytes voor een Megabyte en 1.000.000.000 bytes voor een Gigabyte. Echter gaan er in een kilobyte 1024 bytes,
in een Megabyte zitten 1024 x 1024 = 1.048.576 bytes
en in een Gigabyte gaan 1024 x 1024 x 1024 =1.073.741.824 bytes. Een Terabyte heeft zelfs 1.099.511.627.776 bytes. Dat bekt en verkoopt niet lekker, dus zegt men deze harde schijf heeft 1 TB. Echter ontbreken hier dus bijna 100 GB. Op een harde schijf van 2TB ontbreken dus 200 GB. Feitelijk zou het andersom moeten zijn en op een 2 TB schijf 2,2 TB moeten zitten, maarja, marketing en verkopers... ;-)

Dus om op je vraag terug te komen: je hele harde schijf is beschikbaar, echter heb je niet zoveel bytes gekocht als je zou aannemen. Ergens staat in de kleine lettertjes dat ze rekenen met 1 kB = 1000 bytes en niet 1024 bytes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft niks met marketing te maken, het heeft er mee te maken dat de HDD verkopers het SI-stelsel aanhouden, net als de rest van de (wetenschappelijke) wereld en Microsoft Windows stug blijft volhouden dat kilo=1024. Kilo is een woord dat letterlijk duizend betekent. Door het pure toeval dat 2^10 ONGEVEER 1000 is hebben een paar niet al te snuggere IT'ers 1024=kilo bedacht. Als je echter door gaat met deze hantering zit je straks met een verschil van 50% of meer. Microsoft kan dus beter om voordat ze een 3 Xbyte schijf als 2 XByte moeten laten zien. Linux houdt wel gewoon 1000=kilo en 1024=kibi aan. "Dus om op je vraag terug te komen: je hele harde schijf is beschikbaar, echter heb je niet zoveel bytes gekocht als je zou aannemen. Ergens staat in de kleine lettertjes dat ze rekenen met 1 kB = 1000 bytes en niet 1024 bytes." Het is dus: echter heb je exact het aantal bytes gekocht wat je zou aannemen (kijk maar bij eigenschappen van je HDD en zie dat er 2.000.000.000.000 bytes aanwezig zijn). Alleen laat je OS wat anders zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt moeilijk 2^10 afronden op 1000 en het dan volgens SI 1 kilo noemen; kibi is wat dat aan gaat beter, maar dat snapt dan ook niemand (ter vergelijk: hoeveel nitwits hebben het over een internetkabel, terwijl het feitelijk gewoon een ethernetkabel is).
Indien MS (en andere aanbieders) over zouden gaan op het SI-stelsel, zou Windows inderdaad gewoon bij 2 TB 2.000.000.000.000 bytes aangeven. Toch vind ik het niet verkeerd als men weet waar het verschil vandaan komt en hoe een kB, MB, GB etc tot stand komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je kunt moeilijk 2^10 afronden op 1000 en het dan volgens SI 1 kilo noemen;" Dat hoeft ook helemaal niet 2^10 is gewoon 1 kilobyte en 24 byte. Kibi mag van mij ook weg, dat gebeurt ook gewoon als iedereen nou eens gewoon 1000=kilo aan gaat houden. Als HDD fabrikanten het kunnen waarom kan MS het dan niet? Dat 2^10 nou toevallig dicht in de buurt komt van 1000 is geen excuus om een loopje te nemen met het SI-stelsel (in mijn bescheiden mening). Het SI stelsel is in mijn ogen een soort heilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het na moeten kijken, maar is kilobyte ook niet als 1024 bytes in het SI stelsel vastgelegd? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. :D