is 100 Mbps voor Internetsnelheid snel?? zo niet wat dan wel?? voor een laptop

ik ga een laptop kopen maar ik weet niet wat dat is er het stond precies zo: internetsnelheid: 100 Mbps
maar wat is dat nou precies? en is dat wel goed??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
24.6K

Antwoorden (6)

Je laptop bepaalt je internetsnelheid niet. Als je een abonnement van 20 Mbit hebt, dan is dat het maximum.
Waarschijnlijk gaat het hier om de snelheid van je ethernetadapter. 100Mbit is een veel voorkomende snelheid, maar wel oud. Moderne ethernetadapters gaan tot 1000 Mbit.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar zolang je geen 100mb verbinding en geen thuisnetwerk hebt maakt dat niet uit.
Dat hangt er vanaf. Hangt je laptop rechtstreeks aan het internet of wil je het alleen gebruiken om te internetten? Dan is dat voldoende want de kans is al klein (doch niet onbestaande) dat je internetverbinding sneller is.

Wil je echter ook andere dingen over het netwerk gaan doen (backuppen, streamen, nas aanspreken, kopiëren naar andere computers etc...) hangt het vooral van je netwerk af: als dit een gigabitnetwerk is zal de netwerkkaart van je laptop met 100 Mbps de bottleneck zijn en zo'n 10 keer trager dan de rest van het netwerk.

Hou er wel rekening mee dat dit gaat om netwerk via de kabel. De draadloze netwerkverbinding van de laptop zal (in praktijk althans) waarschijnlijk veel trager zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De snelheid van je netwerkkaart (het apparaat dat 100 Mbps snel is en waar je dus je netwerkkabel inplugt) is 100 Mbps. Dit is dus 100 Mbps/8=12,5 MB per seconden. Tegenwoordig zijn netwerkkaarten uitgerust met 100 Mbps of 1000 Mbps (1 Gbps).

De enige manier waarop je hiervan gebruik gaat maken is als je internetverbinding 100 Mbps is( De meeste ADSL verbindingen zijn maar maximaal 20 Mbps en dat haal je vaak in de praktijk niet). Een andere manier om er nog wel gebruik van te maken is als je thuis zelf een bekabeld netwerk aanlegt en bestanden gaat uitwisselen, maar goed dat gebeurd zelden.

Als je draadloos internet hebt dan maak je maar maximaal gebruik van 54 Mbps.

Met andere woorden: JA, 100 Mbps is veel meer dan je nodig hebt als je je netwerkkaart alleen maar gaat gebruiken om op te internetten ipv onderling thuis netwerkbestanden uit te wisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30 mbps is al heel veel! 100 mbps is gewoon super goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maximale snelheid van Ziggo is 120 Mbps, dat is heel snel. Als je Ethernet adapter snelheid is 100 Mbps, dan zal je waarschijnlijk rondom 50 Mbps kunnen bereiken. Maar dan moet je internet abonnement snel genoeg zijn. Nieuwere Ethernet adapters kunnen 1000 Mbps ondersteunen, dan zij kunnen rondom 500 Mbps bereiken (theoretisch, er zijn geen dergelijke internet abonnementen voor consumenten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu 10 jaar later... 100 Mbps, liefts full duplex (100/100Mbps) is ongeveer de basis voor internetbehoefte, met HD of 4K streaming, Thuiswerken en VOIP Conferencing zonder lag,

Het gemiddelde abonnement van de kabelmaatschappij is nu 300/30 Mbps, op koper halen ze 1000/80 en de top zit op glasvezel met 1 gbps full duplex = 1000/1000 Mbps.
Er zijn de eerste tweakers die thuisnetwerken hebben van 10 Gbit, dat is momenteel nog een beetje veel....

100 Mbps kan in theorie 12,5 Megabyte per seconde verplaatsen, maar als de overhead eraf is is er vaak nog maar 8,8 - 9,0 Megabyte/seconde over. 1Gbit/s kan in theorie 125 Megabyte/s seconde verplaatsen,( na correct ie is dat 112,5), ongeveer de snelheid van een snelle harddisk in 2012. 10 Gbit/seconde is HEEL veel. 1,25 Gbyte/s... Dat is al redelijk heftig voor M.2 SSDs en op de lange termijn raken die ook wel oververhit (als niet vol: een redelijk grote (2 Tb) M.2 heeft ongeveer 1800 seconden nodig om dan helemaal volgeschrevente worden, da's 30 minuten...)

Maar simpel gezegd, dat is ook een snelheid waarbij een lokale drive van ondergeschikt belang wordt. 10 jaar....
een jaar geleden