Is er een manier om er voor te zorgen dat een computer niet wil opstarten, zonder dat sabotage opvalt, en zonder de computer te slopen?

Ik moet zaterdag werken. En nu heb ik een heel erg vervelend figuur die er zaterdag ook bij is. Die gaat steeds bij mij op kantoor zitten. En weigert op zijn eigen plek te gaan zitten.

Ik kan er niets van zeggen, omdat ons kantoor 2 flexplekken heeft, dus hij mag daar zitten als hij wil. Hij zet steeds rot muziek aan en schietspellen, en ik moet daar naar mee luisteren, 10 uur lang!

Aanspreken helpt niet, dan zet hij het geluid alleen maar harder. En ik ben er inmiddels zo klaar mee.

Dat ik er eigenlijk voor wil zorgen dat de 2 computers van de flexplekken, niet willen opstarten. Maandag moeten ze het gewoon weer doen, alleen zaterdag niet.

Gegevens moeten bewaard blijven. Alleen een kabel er uit trekken gaat niet werken, zo slim is hij wel. Ik ben geen systeembeheerder, dus zo kan ik ook niks doen.

Ik heb wel een stel USB sticks beschikbaar. Kan ik daar iets opzetten zodat een PC niet kan starten?

Alle tips zijn welkom!

11 jaar geleden
in: Hardware
4.3K
anneliez
11 jaar geleden
kun je niet gewoon zelf ergens anders gaan zitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou hier niet aan beginnen. Want wat doe je met alle andere zater(dagen) dat hij ook werkt. Elke keer de boel saboteren loopt toch ook in de gaten?
Bespreek het met een leidinggevende, dan kunnen ze die jongen misschien gedwongen ergens anders plaatsen.
capthavoc
11 jaar geleden
games en muziek ? 10 uur lang wat voor werk is dat ;p
leen hem een koptelefoonset ?
als iemand zich niet laat aanspreken? dat vind ik dan nogal kinderachtig gedrag.
spreek je leidjng daarover aan ik vind niet kunnen ? Wat gaat zo iemand doen als ie niet kan computeren ??
denk ik dat dat nog veel vervelender wordt
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Anneliez, nee helaas niet, ik ben beveiliger/receptionist, dus ik moet in de portiersloge zitten. @Hoofddorp, mijn leidinggevende, kan niets doen, omdat die knul voor een ander bedrijf werkt. @Capthavoc, Ik ben beveiliger, die knul is huismeester en moet eigenlijk gewoon werkzaamheden in het gebouw doen, maar dat doet hij niet, omdat er niemand is die hem controleert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan jouw leidinggevende geen contact met de leidinggevende van de huismeester in dat andere bedrijf opnemen? Het is toch nogal raar dat iemand zonder problemen een werknemer een hele dag kan storen bij haar werk?
Cryofiel
11 jaar geleden
Als alle andere gebruikers van die computers nooit geluid nodig hebben, is het voldoende om alleen het geluid te saboteren.     Gebruikt hij het luidsprekertje dat in de PC zelf zit? Schroef dan de kast open, zoek het luidsprekertje, en trek één of beide draadjes los. Dat kan niet-destructief wanneer de beide luidsprekerdraadjes aan de andere kant (dus niet aan de kant van de luidspreker) met een stekkertje zijn aangesloten. Stekkertje lostrekken, klaar. Sommige luidsprekertjes hebben ook aan de luidsprekerkant stekkertjes die je kunt lostrekken. Als je deze oplossing kiest, kun je later de draadjes weer vastzetten en is er niets aan de hand. Voordeel is dat je niets vernielt, en dat het losgaan van het stekkertje ook spontaan had kunnen gebeuren. Zolang er geen beveiligingscamera op die PC gericht staat, kan niemand bewijzen dat jij dat hebt gedaan. Nadeel is dat die collega zelf het stekkertje weer terug zou kunnen zetten, als hij tenminste op dat idee komt. Het kan ook destructief. Draadje doorknippen, maar dat valt op. Beter is het draadje kapot te trekken op de aansluiting bij de luidspreker. Als dat lastig gaat, trek je het draadje een beetje strak en ga je rondjes draaien rond de aansluiting. Zeg maar net zoals je een paperclip kapot kunt maken door hem steeds heen en weer te buigen. In beide gevallen kan de operatie van de PC opvallen wanneer de kast is voorzien van een "case intrusion detector". Dan weet men dat iemand de kast heeft opengeschroefd, alleen weet men natuurlijk niet *wie* dat was.     Gebruikt hij losse luidsprekers die naast de PC staan? Dan heeft het niet zoveel zin die luidsprekers kapot te maken of te verstoppen, want dan haalt hij luidsprekers van een andere PC. In dat geval zul je de aansluitingen moeten saboteren waar de stekkers van de luidsprekers in de kast van de PC zitten. Dat kan ruw door de stekkers eruit te trekken, een schroevendraaier in de aansluitingen te steken en flink te duwen en te wrikken. Nadeel is dat je andere dingen kunt beschadigen als je te ruw bent. Het kan ook op dezelfde manier als bij de interne luidspreker, maar nu door de kast open te maken en de draadjes te saboteren die naar die aansluitpunten lopen.

Het beste antwoord

druk iets tussen de reset knop, dan blijft deze op reset steken, en krijgt hij alleen zwart beeld.

het is een flexplek, dus je "doelwit" heeft hoogstwaarschijnlijk netwerk nodig om in te loggen, trek deze een heel klein stukje los, maar wel dat hij er nog in zit, gewoon 2mm naar ahcter zegmaar, valt niet zo op.

als je lef hebt:

draai de kast open, en trek de aanknop los, meestal rood+wit draadje, met klein stekkertje waar PWR oid opstaat, wel onthouden waar hij instak natuurlijk.

haal heel die computers weg, en laat hem maar kijken met zn IT skills.. en zeg dat de automatisering er mee bezig is ofzo.

je kan ook hard 100%NL aanzetten, en meezingen, tot hij een koptelefoon opzet.

dat, of gewoon je baas aanspreken aangezien hij niet luistert..

of je baas gewoon roepen, en hem niet waarschuwen zodat de baas hem "betrapt" en hij zich niet meer wilt verschuilen in jouw veilige kantoortje waar hij lekker lomp kan doen.

niet dat jij straks aangesproken word door je baas vanwege verminderde prestaties, omdat hij zo doet, dat hij zen werk niet doet is 1 ding, maar hij zorgt ervoor dat jij met minder plezier, en mogelijk minder goed, je werk doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik weet dat je de functie van de aan/uit knop van de computer kan veranderen voor het uit(of juist niet) uitschakelen van pc als je de knop in drukt, misschien kan dat ook met het aanzetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon de voedings snoeren eruit halen. Of toetsten board en/of muis.
Veel makkelijker en effectiever dan aankloten met software. En maandag kan je ze gewoon weer aansluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eruit halen en ergens 'verstoppen'!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vond ik eigenlijk nogal logisch..persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, je zei eruit halen, niet verstoppen. Minnen zijn niet van mij hoor, ik vind het een goed antwoord! +
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-( vind ik ook een goed idee, maar de snoeren zitten vast door een klein gat in de tafel met een klem, die klem moet ik slopen om de boel los te maken.
Zorg ervoor dat het systeem niet kan booten vanaf de harde schijf (waar Windows op staat). Hierdoor kan Windows niet opgestart worden.

Dit doe je zo:
Herstart de computer en druk voordat Windows opstart op F2 of DEL. Meestal zijn dit de toetsen om in de BIOS te komen. Vervolgens moet je afhankelijk van je systeem even zoeken naar zoiets als 'Boot order' of 'Boot Sequence'

Zoek naar de (naam van) harddisk en ga naar deze naam met de cursortoetsen. Vervolgens moet je de harddisk 'excluden', in mijn bios moet hiervoor op de 'x-toets' drukken.

Dit zorgt ervoor dat Windows niet opgestart kan worden. Als je de computer weer wilt gebruiken ga je weer naar het 'Boot menu' en druk je weer op de x-toets om de schijf weer te 'includen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lucid, kan je ook in de bios als je geen systeembeheerder bent van de PC?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mogelijk om de BIOS te beveiligen met een wachtwoord. Het zou dus kunnen dat de systeembeheerder het beveiligd heeft met een wachtwoord, maar dit staat los van eventuele rechten en wachtwoorden in Windows zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit was ook mijn idee. Dus +je! Bij problemen met het BIOS (zoals wachtwoorden) doe je gewoon de pc even open en haal je de CMOS er lang genoeg uit. Dat het wachtwoord er naderhand niet meer opstart: daar zal geen kat ooit naar kijken ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er geen flauw benul van of je iets zegt dat echt zou werken, maar je antwoord klinkt zo ingewikkeld goed dat je van mij een + krijgt {^_^}
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat ga ik vaker proberen.
Ik weet niet hoe goed je bent met computers, maar ik zou in de BIOS iets veranderen. ( bij opstarten op de DEL toets drukken) Ik kan je daar verder geen tips bij geven, en het isb ook mogelijk dat de systeembeheerders bij jullie een wachtwoord op de BIOS hebben gezet. Dan werkt dit natuurlijk niet. Maar misschien een techie in je eigen omgeving die met dit idee iets kan.
Als het externe boxen zijn, heb je nog een goeie oplossing: neem een potje blanke nagellak mee en smeer een beetje op het stekkertje van de geluidsaansluiting. Even laten drogen en dan er weer in.
Nou, genoeg slechts weer doorgegeven:-)