Wat is dual channel en quad channel bij DDR3 RAM?

Bij RAM-geheugen lees ik over dual channel en quad channel.

--  Wat betekent dit technisch gezien?
--  Wat betekent dit voor de snelheid van de computer?
--  Passen beide varianten in elk modern moederbord?
--  Passen beide varianten bij elke moderne processor?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Hardware
1.7K

Het beste antwoord

"Wat betekent dit technisch gezien?":

Simpel gezegd:
dual channel: 2 identieke ram bankjes
quad channel: 4 identieke ram bankjes

Uitgebreide uitleg(engels):
http://www.hardwaresecrets.com/article/Everything-You-Need-to-Know-About-the-Dual-Triple-and-Quad-Channel-Memory-Architectures/133

"Wat betekent dit voor de snelheid van de computer?":
Eigenlijk niets, dit is afhankelijk van de snelheid van de ram bankjes. Maar je computer kan toegang hebben tot meer werkgeheugen.

"Passen beide varianten in elk modern moederbord?":
Ligt er precies aan wat je bedoeld, als je een quad channel kit koopt past deze gewoon op een dual channel moederbord maar je zult maar 2 bankjes kunnen gebruiken

"Passen beide varianten bij elke moderne processor?":
Nee, er zijn niet veel moderne processoren die quad channel ondersteunen, maar de meeste ondersteunen dual of triple channel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Goede link! In de link wordt gezegd dat er 2, 3 of 4 sets van 64 datalijnen naar het geheugen lopen (dual-triple-quad). Maar dan moeten er toch ook 2, 3 of 4 sets van 64 adreslijnen naar het geheugen lopen? Daarover meldt die - verder overigens uitstekende - uitleg niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij legt dat uit op de 3e pagina tussen de 2 plaatjes, en bedankt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Daar lees ik alleen dat de DATAbus verdubbeld is. D0-D127 in plaats van D0-D63. Over de ADRESbus lees ik niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar volgensmij ligt dat aan het aantel geheugen dat je gebruikt, maar deze verdubbelt volgensmij zeker niet
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan zou de processor bij een quad channel dus alleen "woorden" van 256 bits kunnen lezen en schrijven? Als dat zo is, zou een quad channel alleen snelheidswinst geven als de processor naast elkaar gelegen gegevens nodig heeft. Wanneer de processor eerst een 64-bits-woord van adres N nodig heeft, en daarna een 64-bits-woord van adres N+1000, zou een quad channel geen winst geven. Tenzij de adresbus ook vier keer zo breed wordt, want dan kunnen beide 64-bits-woorden toch tegelijk worden opgehaald.