Waarom zie ik vaker dan eerst op mijn computer dat de harde schijf op consistentie moet worden gecontroleerd als ik hem aan zet,?

Toegevoegd na 16 uur:
eerst kwa m de melding hooguit 1x in de 3 maanden nu 1x pw

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dat doet ie in principe alleen als ie niet netjes was afgesloten. Dat moet dus persé via: start/afsluiten/uitschakelen.
Mogelijk blijft ie dat wel doen als je dat niet minimaal 1x hebt doorlopen.
Ook kan ie proberen externe schijven zoals USB-stickjes te herstellen. Die kan je er echter gewoon uitroppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Mogelijk blijft ie dat wel doen"
Met 'dat' bedoel ik dus die melding m.b.t. de consistentie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het zou erop kunnen duidden dat je harde schijf misschien toch langzaam aan het overlijden is.

Als je het merk van de harde schijf weet zou je eens op de site van de fabrikant een diagnose tool kunnen downloaden
om de gezondheid van je harde scijf te controleren.
veel fabrikanten geven garantie en als blijkt dat je HD fouten bevat dan kan je gewoon een nieuwe HD krijgen
let wel alleen binnen de fabrieksgarantie.
capthavoc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het zou erop kunnen duidden dat je harde schijf misschien toch langzaam aan het overlijden is." Voor zover ik weet, gebeurt die consistentie-check echt alleen maar als Windows niet goed kon worden afgesloten. De consistentie-check doet niks met hardware - hij checkt alleen de NTFS-gegevens van bestanden die nog open waren op 't moment dat de PC werd afgesloten. Die melding staat er trouwens bij 't booten dan ook bij, dacht ik.
't Is mij nog nooit opgevallen dat Windows uit zichzelf zo slim was dat ie door had dat een harde schijf fysiek kapotte clusters had. Ik geloof de directe link met een 'langzaam overlijdende' harddisk dan ook niet. Als er tóch sprake is van een overlijdende schijf, dan moet dat volgens mij louter toeval zijn.
capthavoc
14 jaar geleden
tja door slechte sectors kan windows natuurlijk ook niet altijd goed afsluiten of zo
dus het is altijd het proberen waard
maar inderdaad de test helemaal uit laten werken is wel belangrijk. kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat niet altijd doet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me hierbij aan bij Capthavoc. Door de harde schijf (hard disk drive) met defecten kun je merken dat de hdd onnodig veel schrijft of blue screens veroorzaakt. Hieronder een link naar 2 plaatjes die met defecte hdd's te maken heeft:
http://img189.imageshack.us/img189/4646/1003607.jpg
http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/4937440/VMBSOD-ED-main_Full.jpg <<<--- dit kun je soms oplossen door het register terug te zetten, maar dit kan ook een defect hdd zijn. Daarbij kan het ook optreden dat Windows niet goed afgesloten kan worden door deze defecte hardeschijf en uit ervaring kan ik verzekeren dat er vaak signalen zijn als de hdd vervangen moet worden en dus ook getest moet worden. DON'T FORGET TO MAKE A BACKUP!
Dan is die aan het kapotgaan... Installeer een s.m.a.r.t. programma, die houdt de te verwachten levensduur bij...