Zijn er in Nederland bedrijven die (vrijwel) alle harde schijf pcb's (printed circuit boards, dus printplaatjes) kunnen leveren?

De PCB van mijn externe Western Digital schijf is kapot, de controllerchip is doorgebrand, een fikse zoektocht op Google leverde mij niet de mogelijkheid op om tegen een betaalbaar tarief aan een vervangend plaatje te komen.

Heeft er iemand goede suggesties? Het hoef niet eens om een permanente vervanging te gaan, ik wil gewoon graag de data van de schijf afhalen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chip zelf kan misschien ook worden vervangen... Welke code chip en welke code harddisk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai, ik heb het nu even niet bij de hand. Ik heb dat een tijdje geleden allemaal uitgezocht, maar in de tussentijd heb ik het geheel ergens opgeborgen. Ik weet even niet uit mijn hoofd waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact dezelfde HD op ebay proberen te vinden, wellicht.

Het beste antwoord

Een mooie doe het zelf oplossing is de zelfde hardeschijf te kopen en de printplaat over te zetten. Dit zal je hoogstens een paar tientjes kosten maar is geen enkele garantie dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn bedrijven in Nederland die je schijven kunnen uitlezen, daarbij hoeft niet het pcb defect te zijn, maar de leeskop zelf. Je zou dan dus niets aan een nieuwe bordje hebben.

Oh ja de kosten om data terug te krijgen van deze defecte schijven zitten rond de 3000-4000 euro en de tijd waarin je je het terug krijgt zit rond de 4 weken.
Ik kan voor je informeren bij welk bedrijf dat precies kan.

Bij mijn vorige werkgever kwamen we veel mensen tegen die niet genoeg backups maakte en daardoor deze zeer belangrijke gegevens toch wel terug wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Dankjewel voor je antwoord. De data op mijn schijf rechtvaardigd overigens niet dat ik er dergelijke bedragen voor zou gaan uitgeven (even min zal mijn bank daar blij mee zijn). Ik weet overigens zeker dat de chip kapot is. Dat sluit natuurlijk niet de mogelijkheid uit dat er meer kapot is, maar die chip is gewoon doorgebrand, dat is te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het +je :) De schijven worden door dit soort bedrijven bit voor bit uitgelezen misschien wel per 0-tje of 1-tje, waardoor er veel tijd in gaat zitten en dat is dan voor 3-4 schijfjes van je hdd. Vandaar dat de prijzen zo "kunstmatig" hoog liggen. Als de schijf nogal recent is dan kun je eventueel overwegen om precies dezelfde hdd te kopen. Hierbij vrees ik overigens wel dat de dat van de schijven niet te lezen zal zijn. Een id van het pcb zal wellicht ook wel op de schijven staan waardoor het niet uitwisselbaar is, maar goed dat is maar een aanname vanuit mijn kant :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zo'n chip of printplaat niet compatibel is met de schijf door verschillen in versienummers van firmware of zo is inderdaad wel een risico, bovendien was ik van mening dat deze hele lijn schijven van Western Digital (mede na het lezen van reviews) zo onbetrouwbaar is dat ik maar overgestapt ben op het merk Toshiba.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De schijven worden door dit soort bedrijven bit voor bit uitgelezen misschien wel per 0-tje of 1-tje" Dat is... 'T zelfde! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: klopt, een bit is in dit geval inderdaad precies hetzelfde als een 0 of een 1, ik was even in de war met een byte en dat bestaat weer uit 8 bits ;)
http://www.harddisk-recovery.nl/
Maar die had je wellicht al gevonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dit te voorkomen volgende keer, een kopie van je harde schijf maken en op een externe harde schijf zetten zodat alles volgende keer gemakkelijk terug te halen is.

veranderingen? dan harde schijf aankoppelen en bestanden overzetten die je bewaard wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was een externe schijf en ik had de ruimte niet om het nog eens te kopiëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, dat was mij niet bekend. iig, ik wens je heel veel succes met jouw probleem! als ik wat weet dan laat ik wel weer een berichtje achter. gr.
chris
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je bijdrage in ieder geval.