Stel je sluit een internetkabel aan op een draadloze router, hoe kun je die draadloze router dan configureren met wachtwoord, e.d. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Over het algemeen gaat het zo :
Als de kabel tussen de pc en de router zit open je internet, en dan typ je in de adresbalk : 192.168.0.1 of 192.168.1.1
Dan krijg je het toegangsscherm van de router in beeld.
Hier moet je een gebruikersnaam en wachtwoord/username en password invoeren.
Dit is standaard Admin/Admin Of User/User
Nu kom je in het menu van de router en kan je een wachtwoord voor je draadloze internet instellen,alsmede een wachtwoord en gebruikersnaam van de router.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De router dient in eerste instantie verbonden te worden via een netwerkkabel met een pc. Vanaf de pc start je (meestal) een browser en typt in het url-veld iets als 192,168.0.101 (die laatste is afhankelijk van het type router, staat in de handleiding). Dan kun je allerlei instellingen wijzigen.
Ook kan het zijn dat er een CD wordt meegeleverd, met daar op een programma, dat na installatie op zoek gaat naar je router, waarna je de instellingen moet doen.
Maar in beide gevallen moet je eerst je PC met de router verbinden, via een kabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
druk de windowstoets plus de letter R in en typ vervolgens CMD
je kan ook gaan naar start en dan uitvoeren en daar CMD typen.

vervolgens krijg je een oud dos scherm in zwartwit.
hier typ je: ipconfig

schrijf de default gateway of standaard gateway op.

mogelijke antwoorden kunnen zijn
10.0.0.1 (speedtouch 500 series)
192.168.2.254 (speedtouch 700 series)
192.168.1.1(linksys)
192.168.0.1 (kabelrouter)

vervolgens kan het zijn dat je een gebruikersnaam en wachtwoord moet invoeren.

voor een kabelrouter is dit meestal
gebruikersnaam: admin
wachtwoord:
of
admin en password

adsl routers hebben meestal admin en admin

vervolgens zoek je een tab genaamd wlan
hier kan je de SSID instellen (de naam van het netwerk).

vervolgens zoek je het tabblad security waar je de beveiliging kan instellen.
is het wachtwoord niet valide, probeer je dan hieraan te houden.
0-9 en A tot F en een minimum van 8 tekens.

WEP = kleinste beveiliging, alleen aan te raden als je veel langzame netwerk aparaten hebt
WPA voor wat oudere computers
WPA2 raad ik aan, dit is de beste beveiligingsmethode op dit moment.