Hoe verbind ik 2 routers?

Ik wil een openbaar netwerk (voor gaster) en een gesloten netwerk (Voor mij) maken. Hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

ik heb thuis een router van apple (apple airport) en deze kan een thuisnetwerk maken en een extra netwerk voor gasten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Router 1:
•Zorg voor een vast IP adres van je Pc bijvoorbeeld 192.168.1.50
•De 1e router heeft standaard IP adres 192.168.1.1 en dien je even los te koppelen van alle ander LAN en WAN verbindingen.
•In de setup zorg je ervoor dat de router via DHCP een IP adres krijgt van het modem en dien je er verder voor te zorgen dat je LAN DHCP server van de router, IP adressen uitdeelt die hoger liggen dan eventuele vaste IP adressen van andere netwerk apparaten. (dus heb je een server in je LAN draaien met IP 192.168.1.120 en deze heeft het hoogste IP adres in je LAN, laat dan je DHCP van je router starten met het uitdelen van IP adressen vanaf 192.168.1.121.
(Heb je een vast IP adres via je provider dan vul je uiteraard dat vast IP-adres in)
•Stel je verdere wensen in qua port forwarding en draadloos netwerk en andere zaken

Router 2:
•Sluit de router rechtstreeks aan op je Pc.
•In het setup menu verander het standaard IP-adres van deze router naar bijvoorbeeld 192.168.1.11
•Zet de DHCP server van deze router uit
•In het plaatje hieronder verander je je WAN poort in een extra LAN poort. (dat is dus zo fijn aan de DD-WRT software, tevens heb je toch de vier basis LAN poorten ter beschikking. Bij de standaard software van Netgear dien je de verbinding tussen de twee routers te maken via de LAN poorten. Gebruik je toch de WAN poort dan krijg je een tweede sub-netwerk binnen je LAN. Dit is ook te gebruiken alleen dien je een aantal zaken anders in te stellen, welke buiten het artikel vallen.)
•Verander de settings volgens onderstaande afbeelding van Gateway naar Router
•Schakel eventuele firewall bescherming uit, dat doet immers de eerste router.

Wanneer je klaar bent met de configuratie van beide routers sluit je het geheel aan:

Router 1 via WAN poort aan je modem en een kabel via LAN poort 4 naar Router 2 op LAN poort 5 (De omgebouwde WAN poort).

Router 1 deelt dus alle IP-adressen uit en zorgt tevens voor de bescherming van je gehele netwerk. Heb je poorten geforward naar een Pc die nu op de 2e router staat aangesloten dan verandert er niets. Zorg er dus altijd voor dat Pc’s die een bepaalde service uitvoeren binnen je netwerk, zoals een webserver, ftp server, of game server, beschikken over een vast IP-adres. Wat tevens een handige optie is bij het draadloze gedeelte van je netwerk is om de SSID (het radio signaal dat routers uitzenden om je te kunnen aanmelden, in beide routers gelijk is aan elkaar. .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je er niet bijzet welke routers je hebt. De Cisco E2000 en hoger hebben de mogelijkheid van een gastnetwerk standaard ingebouwd. Dit is in te stellen m.b.v. de meegeleverde software.