Hoe komt het dat ik mijn smartphone steeds eerder moet opladen?

Ik heb al een zwaardere batterij moeten kopen omdat ik soms het eind van de dag niet haalde met mijn Samsung Galaxy SII.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Merk op dat een hedendaagse accu (zoals van laptop of gsm) gewoon heel fragiel is en er al meteen na productie een capaciteitsverlies in gang treed. Dit verlies gaat sneller bij een hogere temperatuur en hoe meer de accu is opgeladen. Laad de accu dus niet meer op dan nodig. Ik zou zeggen 50% maar als je al erg vaak moet opladen is dat bij een smartphone natuurlijk niet haalbaar. Maar zelfs 95% ipv 100% maakt een groot verschil in levensduur van de accu (en weinig verschil voor jou om de dag door te komen). 100% opladen en dan nog uren in het stopcontact laten zitten (zoals je de eerste keer opladen moet doen) moet je dan maar eens 2 keer per jaar doen.

Een andere veel gemaakte fout bij een accu is dat mensen nog steeds denken dat een accu leeg moet zijn voor hij wordt opgeladen. Dit kan de accu net onherstelbaar beschadigen (met als gevolg dat je de accu erg snel weer moet opladen). Dus als je smartphone uitvalt omdat de accu plat is dan is dit een beveiligingsmechanisme van de smartphone om de accu te sparen van zodra deze nog 5 à 10% capaciteit over heeft. Ga je dan na een half uurtje toch nog eens proberen om de telefoon aan te zetten om toch nog dat ene dringende smsje te versturen voor je thuis bent om de telefoon aan de netstroom te hangen dan ben je de accu gegarandeerd aan het beschadigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan heb je blijkbaar teveel programmaatjes tegelijkertijd aan het draaien. Dat vreet stroom. Kijk eens wat je allemaal aan hebt en wat je in werkelijkheid gebruikt. Waarschijnlijk kan je er wel het een en ander van verwijderen, en zal de batterij langer mee blijken te gaan.
Amadea
11 jaar geleden
Over het algemeen staat Android er om bekent dat het slecht met zijn resources omgaat, het besturingssysteem gebruikt veel stroom.

Als ik jouw was zou ik eens bij de instellingen van energiebesparing kijken, dingen als kortere backlight, wifi uit als de telefoon vergrendelt is en het verlagen van de helderheid kan vaak al veel helpen.

Het kan ook komen door veel apps die in de achtergrond draaien. Deze apps kun je sluiten door de app 'advanced task killer' te installeren van de play store.

zet hem op je bureaublad en elke keer voor de je je telefoon weg legt even die app openen en op de knop 'kill all tasks' klikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De batterij wordt ouder en verliest dus opslagcapaciteit.

Wat je kan doen, schakel de achtergrondverlichting zo veel mogelijk uit, schakel over van een 3G-verbinding naar 2G en zorg dat het scherm sneller schakelt naar de slaapstand.