Waarom maakt men geen 5 1/4 harde schijven meer?

Zoals vroeger. Een 5 1/4 heeft echt minimaal 3x meer effectieve oppervlakte dan een 3 1/2 harde schijf.

Ok, ik begrijp dat het misschien lastiger te maken is, en misschien zijn ze minder stabiel? Maar er zijn genoeg mensen die een grote dataopslag willen, dus er is zeker markt voor. En eventueel kan je de rotatiesnelheid iets verlagen.
En vroeger waren ze ook veel dikker. Waarom moeten ze tegenwoordig zo plat zijn? Meestal is er genoeg ruimte in de pc-kast.
Men zou met de huidige techniek zonder enige moeite harde schijven kunnen maken van meer dan 100 TB. Voor een hele redelijke prijs! Misschien zelfs een superprijs als de vraag groot genoeg is. Dus waarom niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lol doet me denken aan de Quantum bigfoot van me eerste pc. 2550 MB powerrrr!
paulus811
11 jaar geleden
Volgens mij verwart de vragensteller floppy discs met harde schijven. De 5 1/4 schijfjes waren helemaal niet 'hard'en ook het schijfje van een 3 1/2 inch schijfje was zo flexibel als een vloetje.

Antwoorden (2)

Men maakt steeds kleinere harde schijven omdat er vraag is naar kleinere machines. Men wil kleinere schijven met meer geheugen, niet grotere schijven met meer geheugen.

Natuurlijk zijn er ook wel PC's waar het makkelijk in kan, maar een fabrikant wil natuurlijk schijven ontwikkelen die in veel producten te gebruiken zijn. Dus de compatibiliteit is erg belangrijk.

Een kleine harddisk is dan een stuk makkelijker, want die kunnen in kleine én in grotere machines.

Met de komst van SSD disks gaat het standaard hard disk formaat natuurlijk ook op de schop. Want waarom zou je zo'n SSD disk in de vorm van een harde schijf willen. Dat kan veel platter natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat men de bitjes steeds dichter bij elkaar op de schijf kan zetten en de schijf kleiner en goedkoper kan worden. Een schijf van 5 1/4 inch kan zoveel data bevatten dat niemand hem koopt vanwege de prijs en het aantal terrabyte wat niemand nodig heeft. En ook vanuit het oogmerk van risicospreiding wil men niet zo'n grote schijf.