Kan iemand uitleggen wat nu precies de accu, netstroom en adapter bij een laptop is en wat nu het beste is om te doen?

Ik ga over 3/4 weken een nieuwe laptop kopen en ik wil hem zo goed mogelijk gaan ''behandelen''. Met mijn huidige laptop had ik alles er gewoon in en hij laadde eigenlijk dus altijd op. Nooit zonder gedaan. Ik kwam er dus achter dat het heel slecht is en ik wil niet weer dezelfde fout maken.

Wat is nu eigenlijk precies de accu, netstroom en adapter? Want daar lees ik veel over, maar snap niet precies wat wat nu is. En welke manier is dan het beste om te gebruiken?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
19.2K

Het beste antwoord

In het jip en janneke's
Netstroom is wat uit het stopcontact komt
De adapter is de kabel vanuit het stopcontact naar je laptop met het vierkante blok ertussen.
De accu is dat blok wat onder of achterin je laptop zit.
Deze laatste geeft je laptop stroom als hij niet aan het netstroom hangt.

Het beste?
Niet iedere laptop gaat hetzelfde om met de accu's
Sommige zijn beveiligt en laad niet door zodra de accu vol is.
Andere blijven gewoon doorladen.
Vooral het laatste is funest.

Mijn advies?
Laad je accu op, en zodra je voor langere tijd met de adaptor aan het netstroom zit, verwijder je de accu.
En berg deze op, tot dat je hem weer nodig hebt.
Is dit echt voor een langere tijd, dan sluit hem een keer in de week aan en "draai" hem leeg en laad hem daarna weer op ( dus de stekker weer in het stopcontact ).

Menigeen zal hier natuurlijk weer een eigen mening over hebben, doch ik heb hier twee laptops, eentje van 3 jaar oud en eentje van ongeveer 8 jaar en beiden kunnen nog werken op hun eigen accu ( de laptop van 8 jaar houd het een klein uurtje vol, de ander ruim anderhalf tot 2 uur ).
En dat zijn er niet veel die dat nog kunnen.

Ik hoop dat je er wat mee kan en wens je veel plezier met je toekomstige nieuwe aanschaf. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Netstroom is de stroom van het elektriciteitsnet.
dus de stekker in het stopcontact; dan heb je netstroom.

Een adapter of verloopstuk is een hulpmiddel waarmee een verbinding kan worden gemaakt tussen twee delen die niet zonder meer aan elkaar passen.
Het ziet er meestal uit als een snoer met een kastje ertussen.

De accu is het ding in je laptop wat stroom geeft, de batterij dus.
Als die is opgeladen dan kun je werken met accustroom.

Een laptop is bedoeld om te werken op een accu, die je dus eerst moet opladen. het snoer om op te laden wordt ook wel een adaptor genoemd.

Je kunt ook best werken met je laptop terwijl die gewoon `aan de stroom´ hangt, dus met netspanning, maar het is niet logisch om tegelijkertijd je accu op te laden en met netstroom te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De accu, dat is een oplaadbare batterij in je laptop.
Netstroom is de stroom uit het stopcontact (wandcontactdoos).
Adapter is het apparaatje dat de netstroom reduceert en gelijk richt (van wisselstroom gelijkstroom maken), waardoor de stroom geschikt gemaakt wordt om je batterij (accu) op te laden.
Voor het eerste gebruik is het aan te bevelen om de accu goed op te laden. Daarna kun je het best je accu zo ver mogelijk leeg werken alvorens hem weer geheel op te laden. Als je langer met je laptop moet werken dan je accu stroom kan leveren is het aan te bevelen om de accu te verwijderen en met je adapter aangesloten te werken.
(Waarschijnlijk zal niet iedereen het met deze werkwijze eens zijn, maar het verlengt wél de levensduur van je accu).
Succes en veel plezier met je nieuwe speeltje. ;-)
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat mijn huidige laptop zo ver ''heen'' is, dat hij niet meer zonder accu gebruikt kan worden. Als ik mijn accu eruit haal, dan valt hij ook meteen uit. Hopelijk lukt het bij mijn nieuwe laptop wel! Heel erg bedankt! :)
Om het begrijpelijk te maken zal ik het voorbeeld van een auto geven.
Om de motor te starten heeft u een accu nodig.
Dat is 12 Volt gelijkspanning.
In het stopkontakt zit wisselspanning van 230 V.
Om die 230 V wisselspanning nu naar die 12 Volt gelijkspanning om te zetten heeft u een batterijlader nodig.

Met een PC heeft u nu net hetzelfde.
De gelijkspanning is doorgaans tss de 18 en 20 Volt maar het stopkontakt is hetzelfde, dus 230 V wisselspanning.
Die batterijlader noemt men nu met een moderne term omvormer maar eigenlijk is dat een batterijlader, zelfde principe als bij de auto.

In de auto heeft men loodbatterijen, in een laptop zijn het tegenwoordig Lithium-ion batterijen die een gans andere benadering vereisen. Voor het beste gebruik daarvan heb ik eens op internet gezocht en een interessant artikel gevonden welke u in bijlage kan zien, beter dan hier nog eens alles te verwoorden.

Hopelijk is dit duidelijk en veel succes met uw nieuwe laptop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Dit verhaal maakt het niet geheel duidelijker. Mijn auto heeft een wisselstroomdynamo die (na gelijkrichten) een gelijkstroom levert van ongeveer 14volt. Ik heb geen geen batterijlader nodig om mijn accu te laden vanuit het stopcontact.
U spreekt van een omvormer, wat het geheel nóg onduidelijker maakt, omdat vragenstelster over adapter spreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een + voor de toegevoegde bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het hele autoverhaal had weggelaten en de tekst van je link had gekopieerd had je een plus gekregen...
hoi Samchi,

vroeger met (NiCd accu's) was het slecht om de netstekker in het stopcontact te laten zitten.

tegenwoordig maakt dat allemaal niet zo veel meer uit.
de reden: dit oude type accu's heeft een geheugen, waardoor ze niet meer geheel te ontladen zijn.

huidige accu's zijn van Nikkel Metaalhydride die hebben dit probleem niet.
dus je kan bij je nieuwe laptop doen wat vroeger eigenlijk verkeerd was, de stekker in het stopcontact laten zitten.

toch is dit niet goed, maar dan voor het milieu.
de adapter blijft stroom trekken, ook als de accu vol is en zelfs als de laptop uit staat.
het is niet veel (voel maar, de adapter wordt warm = energie)
maar alle beetjes helpen!
dus als je de laptop niet gebruikt, stekker er uit.

gebruik je hem heel even, om snel wat op te zoeken, dan hoeft de stekker er niet in, ga je hem lange tijd achter elkaar gebruiken, dan zal de stekker er in moeten.
geen nood, als je het vergeet, de laptop geeft ruim van te voren aan dat de accu leeg begint te raken.
hij piept even en er komt een tekst dat je de stekker er in moet doen.

veel wijsheid bij de keuze voor een nieuwe laptop.

groeten, Dré