Hoe kan het dat mijn Windows 98 vastloopt bij schijfcontrole?

Mijn laptop met Windows 98 erop zet ik aan en dan komt er een blauw schem, (niet een scherm met een foutcode maar gewoon lichtblauw) en dan gaat hij schijfcontrole doen, je kunt wachten totdat het klaar is of je kunt het annuleren, maar bij beid loopt de laptop vast en gebeurt er verder niks, dus ik kan hem niet opstartten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het kan inderdaad zijn dat je harde schijf kapot is, maar hoeft niet.
Uw windows installatie kan ook corrupt zijn.
Heeft u al vanuit de veilige modus geprobeerd?
Mocht dat lukken voor dan vervolgens scandisk uit.
Hier nog wat zaken omtrent onwillige windows 98/Me
http://support.microsoft.com/kb/188867/nl
U kunt ook overwegen om hirens boot cd te gebruiken
Deze heeft ook diagnose en herstel opties aan boord.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

Of anders kunt u mischien ook nog wel ergens bootdiskettes vinden, maxtor had ooit eens hele goeie daarmee kon je vanuit een grafisch venster werken.
Ik meende dat deze maxblast hete.
De meeste (standaart) bootflops werkten namelijk toen nog in een dosvenster.
En kwam je veelal niet verder dan fdisk fixmbr etc.....

Hier nog een site met leuke "vintage"tools

http://vintage-pc.tripod.com/hdd_utils.html
Daar stond meende ik ook de maxblast tussen.

In ieder geval, niet te snel opgeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik acht de kans groot dat je harde schijf kapot is. Je laptop zal vermoedelijk een jaar of tien oud zijn schat ik zo - de meeste hdds in laptops zijn dan wel gaar.