Hoe weet ik of de adapter OF de batterij van mijn laptop vervangen moet worden?

Laptop valt regelmatig uit, nu zegt de een batterij vervangen en de ander adapter, hoe weet ik nu waar het aan ligt?

11 jaar geleden
in: Hardware
5.1K

Antwoorden (2)

Je kan de adapter doormeten (multimeter) kijken of de adapter nog de juiste waardes aan de laptop doorgeeft.

Een andere test: haal de batterij eruit en werk alleen op de adapter. Een laptop moet zonder batterij kunnen werken (en ook andersom -> alleen op batterij werken)

Naast de batterij en adapter kunnen er nog tal van andere problemen de oorzaak zijn waarom de laptop uitvalt.

Zo kan oververhitting de laptop doen uitvallen (meestal gevolgt door een koelings periode dat hij helemaal niet aan kan)

Er kan een kortsluiting in de laptop zelf zitten.

De DC Jack (stroomaansluiting laptop) kan niet goed functioneren.

Om er precies achter te komen waaraan het ligt moet er dus eerst wat testjes worden uitgevoerd (meer informatie beschikbaar komen)

Zoals:
- Wanneer valt deze uit? (bij zware toepassingen / bij niks doen / komt niet meer uit slaapstand / altijd bij hetzelfde programma(s) etc)
- Kan de laptop nadat deze is uitgevallen meteen weer worden opgestart en verder gewerkt worden?
- Werkt de laptop ook zonder adapter en alleen op batterij
- Werkt de laptop ook zonder batterij en alleen op adapter
- Is er ooit vorstschade geweest?
- Voelt de laptop enorm heet aan voordat deze uitvalt?
- Hoe oud is de laptop?
- Watvoor model laptop is het? (merk + type)

Dus: Of meer informatie nodig óf wat meer testen uitvoeren óf langsgaan bij een laptop reparatiebedrijf (bijv. MyCom)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sluit de laptop aan met de adapter en kijk vervolgens rechtsonder in de balk naar het batterij icoontje. Deze zal aangeven of de laptop rechtstreeks op de adapter loopt of op de batterij.

Als de laptop niet aangeeft dat de adapter aangesloten is dan ligt het dus vrijwel zeker niet aan de adapter (of aan de aansluiting).

Daarnaast is het belangrijk om te weten of de laptop uitvalt als hij aangesloten is of wanneer je alleen de batterij gebruikt. Je zegt namelijk dat hij regelmatig uitvalt, daar maak ik uit op dat het wel lukt om de batterij ver genoeg op te laden om de laptop aan te zetten en enige tijd te gebruiken.