Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik wil een videokaart kopen. hoe moet ik weten welk videokaart voor mijn pc geschikt is.?

En moet je perse als je een videokaart koopt kijken welke chipset je op de videokaart hebt. Bijv: Mijn processor is AMD Athlon XP. Moet ik een Videokaart van AMD kopen. Of kan ik ook van NVIDIA kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware
606

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Op het moederbord waar je de vga kaart inzet, zitten verschillende "sloten". De keuze van de kaart is afhankelijk van het type sloten dat je hebt en niet afhankelijk van het chipset. Op AMD kan gewoon een NVidia en ook bijvoorbeeld een Radeon gebruiken.
Let op de snelheid van het slot, de doorvoersnelheid x bits/seconde. Dat kan van belang zijn.
Voorbeelden van sloten zijn:
AGP, PCI, PCI-E, PCI-X, ISA, AMR
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
++
1. Check of je moederbord PCI-e of AGP ondersteunt (AGP is eigenlijk al weer een tijdje dood)
2. Check of je voeding voldoende is om de videokaart te voeden
3. Check of voeding de benodigde extra PCI-e (6en/of8 pins Molexen) aansluitingen heeft (als de videokaart die vraagt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o.a op de website van Alternate, is tabblad PC-Builder. Daar kun je de onderdelen die je hebt kiezen. Als je dan een videokaart kiest die niet kan in combinatie met jouw moederbord/processor. Geeft hij waarschuwing in roze schermpje. Met uitleg waar het fout gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg er ook voor dat je videokaart, even snel of sneller is dan de andere componenten (CPU, RAM, HDD, ODD etc.) van je computer.
Draaien bijvoorbeeld de andere componenten van je computer of 333MHz, en koop je een videokaart die op 133 MHz draait, dan zullen de andere componenten ook op133 MHz gaan draaien, omdat de videokaart het anders niet bijhoud... Dan gaat de snelheid van je pc flink achteruit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding