Vanaf welk jaar zit er verschil in toetsenborden?

Qwerty, Azerty en qwertz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (2)

Dat verschil zit hem niet zozeer in jaar maar in hetland.
Op de typemachines is die volgorde ontstaan om te zorgen dat de hamertjes met de letters niet in elkaar zouden blijven haken, door letters die vaak na elkaar gebruikt worden, niet naast elkaar te zetten. Omdat in verschillende talen de lettercombinaties anders zijn zijn er verschillende toetsenborden ontstaan. Met de pc is die volgorde niet meer nodig maar de mensheid is er nu eenmaal aan gewend op deze manier, maar het zal me niet verbazen als ze nog eens gewoonallemaal op abc volgorde komen (net als op sommige telefoontjes al gebeurt
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Op ABC-volgorde? Dan moet ik mezelf opnieuw leren typen...
anneliez
11 jaar geleden
alleen maar n idee van mij hoor, geen vast gegeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, het is niet het antwoord op de vraag. Ik ben me terdege bewust van het verschil op landspecifiek niveau. Qwerty in US, UK, NL bijvoorbeeld, Azerty in FR + BE en Qwertz in Duitsland. De vraag was: sinds wanneer is dat verschil er? Is dat er al vanaf het begin van de typmachine of is dat pas later ontstaan?
Cryofiel
11 jaar geleden
En in NL de ij-toets, en zelfs een gulden-toets (die "ronde" f).
Dat verschil is er al vanaf de uitvinding van de typemachine in 1874 ongeveer. De meestgebruikte toetsen verschilden per land. De bovenste rij letters is zo gekozen, omdat verkopers bij demonstraties het woord typewriter konden typen op één rij. In het Duits werd dat woord weinig getypt en werd de in het Duits weinig gebruikte letter y vervangen door de veel gebruikte letter z.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is het VOORDEEL van typewriter te kunnen typen op 1 rij (sorry als ik dit niet vanavond weet heb ik een slapeloze nacht)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een nieuw product als een typemachine wil demonstreren door een vertegenwoordiger, die weinig ervaring heeft, is het wel prettig als het eruit ziet alsof je zo een 'willekeurig' woord als typemachine achter elkaar kunt intypen. De klant kan dan het idee krijgen dat het leren typen heel eenvoudig is, waardoor het product beter verkoopt. Of deze marketingstrategie heeft gewerkt, is niet te achterhalen, behalve dat je achteraf kunt vaststellen dat de typemachine wel een commercieel succes is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, in je link staat dat het een verhaal is, het hoeft dus niet zo te zijn. Ik ben er niet van overtuigd want als de letters juist allemaal op de middelste rij zouden staan zou het nog makkelijker lijken en sneller gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies je zit nu een "zou kunnen"verhaal als feit te verkondigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mind vraagt alleen naar het jaar. Meer dan dit is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De volgorde van letters is zo gekozen dat de pootjes van een typmachine niet met elkaar in de war konden komen.