Kan ik, als ik een Mac mini op mijn AV receiver aansluit via een 3,5 mm > Toslink adapter, wel nog alle soorten surround modes spelen?

Ik heb op mijn receiver helaas geen HDMI aansluiting en wil misschien een Mac Mini gebruiken en deze dan op de receiver aansluiten via een 3,5 mm naar toslink (optische audio) adapter. Kan ik op deze manier wel nog gewoon DTS en alle soorten Dolby surround afspelen, die ik eerder ook kon via een normale toslink-aansluiting? Met andere woorden: gaat er geluidsinformatie verloren bij het omzetten van 3,5 mm naar toslink?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Het hangt ervan af welke mac mini je hebt. al je de oude versie hebt met de IBM G4 processor zal dit niet gaan lukken. Deze heeft namelijk een analoge stereo jack 3,5mm aansluiting. Als je een nieuwere hebt met een Intel processor, dan gaat het wel lukken. Deze hebben namelijk een analoge/digitale combi 3,5mm jack aansluiting. Hiermee kun je dus van 3,5mm naar toslink. Hiermee verlies je geen signaal.

Je kan dus gewoon de geluidsformaten gebruiken die je ook met toslink kan gebruiken. Echter kun je niet ALLE geluidsformaten gebruiken. De bandbreedte van Toslink is namelijk niet genoeg om de HD formaten weer te geven. De formaten die je niet kunt gebruiken zijn:

*Dolby true HD
*DTS Master audio

Dit kon je eerst ook niet met je gewone toslink afspelen, en dit zal nu ook niet gaan. Waarschijnlijk (aangezien er HDMI opzit) kan je receiver wel met deze formaten omgaan.