Is er een voordeel van 2.5 inch HDD's en 3.5 HDD's? Wat is dat voordeel?

Is de één beter dan de ander?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Hardware
5.6K

Het beste antwoord

2,5" HDD verkrijgbaar in diverse opslagcapaciteiten en op 5400 RPM en 7200 RPM. Zo ook 3,5" HDD.

Het gaat erom waar ga je zo voor gebruiken. Voor een normale desktop heb je normaal gesproken een 3,5"HDD nodig.
Voor een laptop een 2,5" HDD.

Voor een Externe behuizing maakt het niet uit. Deze krijg je in 2,5" en 3,5" formaat. Echter bij de 2,5" hoef je geen extra voedingskabel terwijl dit bij 3,5" wel nodig is.

Hetis ook belangrijk om te kijken wat voor moederbord je bezit. Als dit SATA schijven ondersteunt is het aan te bevelen om dit ook aan te schaffen. SATA-schijven werken namelijk sneller dan IDE-schijven.
Tevens kan niet ieder moederbord een snelheid van 7200 RPM aan. Dit probleem is vooral bij oudere moederborden. De meeste nieuwe moederborden kunnen dit wel aan.

Als je echter een Server installeert is het aan te bevelen SCSI-schijven aan te schaffen aangezien deze te configureren zijn in een RAID-systeem. Dit is ook mogelijk met SATA-schijven echter niet zo stabiel als SCSI.
Voor thuisgebruik mag je deze alinea negeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

2.5 inch is zonder extra voeding dus hoeft er geen stopcontact in de buurt te zijn en 3.5 inch zijn sneller. ook is de opslagcapaciteit vaak groter bij 3.5 inch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok, dus 2,5 kan je beter als verwisselbare schjf gebruiken?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
licht eraan wat je ermee wilt doen. als de HDD op 1 pc aangesloten wordt en daaraan blijft zitten is 3.5 inch beter. als je de hdd vaak mee moet nemen is een 2.5 inch makkelijker. zelf heb ik bijvoorbeeld een 2.5 inch voor school. die moet ik vaak verplaatsen.
2.5 inch of 3.5 is niet beter of slechter, het gaat erom waar je het voor wilt gebruiken.. Als je een externe 2.5" hdd hebt hoef je idd geen stopcontact in de buurt te hebben. 2.5" zijn ook meestal stiller.

Maar, dat komt omdat ze op 54000 rpm draaien en 3.5" draait (bijna altijd) op 72000 rpm. Meer rpm betekent wel snellere toegangstijden, dus als je die schijf gebruikt om te gamen ofzo zou ik wel eentje pakken die 72000 draait...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat hoeverder je zit hoe groter je beeld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
HDD= Harddisk
HD=high definition Misschien dt dit nu duidelijker is, want je antwoord slaat nergens op
Als je ruimte (in je PC bijv.) genoeg hebt ga je natuurlijk voor de goedkopere 3.5".
Kleiner heeft natuurlijk de volgende voordelen: zuiniger, neemt minder ruimte in, minder zwaar, past eerder in je broekzak.
'T is wachten op betaalbare 1TB SDD's in 1,8" formaat :). Dat duurt denk ik nog een jaar of twee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welke beter is hangt vooral van de toepassing af. Voor laptops, portable drives en HTPC's zou ik een 2,5" schijf nemen, omdat deze kleiner en stiller zijn, maar ook minder warmte produceren (afhankelijk van model en merk). Schijven van 3,5" zijn goedkoper per gigabyte en presteren beter, en zijn geschikter voor gewone PC's en servers.